• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • پایگاه‌های نمایه کننده
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • استخراج به استخراج به
    RIS EndNote BibTeX
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نامه معماری و شهرسازی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
شماره شماره 16
شماره شماره 15
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)

عملکرد بهتر دانشجویان با بهره‌گیری مناسب از نور روز در کلاس‌های آموزشی بررسی موردی: دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران

مقاله 2، دوره 8، شماره 15، تابستان و پاییز 1394، صفحه 25-42  XML اصل مقاله (5284 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
امین اله احدی1 ؛ محمد علی خان محمدی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران
2استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
توجه به عوامل کیفی محیطی در طراحی فضاهای آموزشی دانشگاهی، تأثیر بسیاری بر عملکرد کاربران اصلی این فضاها یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان دارد. در این زمینه، یکی از عوامل کیفی محیطی بسیار مؤثر، بهره‌گیری از نور روز در طراحی کلاس‌های آموزشی است که علاوه بر تأثیر در چگونگی عملکرد کاربران، بر سلامت آنها و نیز میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز مؤثر است. در این نوشته، ابتدا شرایط نور روز مناسب برای کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بیان شده است، سپس اطلاعات مرتبط با عملکرد و رضایت‌مندی دانشجویان در خصوص روشنایی روز از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری شده و در انتها عوامل مؤثر در فراهم‌کردن نور روز مناسب برای کلاس‌های آموزشی با استفاده از نرم‌افزار نورپردازی دیالوکس،1 در کلاس‌ها و کارگاه‌های دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است و البته باید گفت نمونه موردی این مقاله که تشابهات زیادی به‌لحاظ اصول طراحی با اغلب دانشگاه‌های ایران دارد. همچنین راهکارهایی در زمینه بهبود کیفیت نور روز این کاربری‌ها ارائه شده که در طراحی مناسب این‌گونه فضاها مفید است. روش تحقیق این مقاله توصیفی تحلیلی و نیز مدل‌سازی رایانه‌ای بر پایه پژوهش موردی است.
کلیدواژه ها
نور روز؛ کلاس‌های آموزشی؛ بهبود عملکرد کاربران؛ دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,783
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,590
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.