ارزیابی آموزش از دیدگاه اساتید و دانشجویان در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری طراحی فضا، دانشگاه صنعتی دورتموند، دانشگاه صنعتی دورتموند، دورتموند، آلمان

چکیده

دانشکده‌ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر همانند دیگر دانشکده‌ها نیازمند ارزیابی مستمر کیفیت آموزش خود با توجه به برنامه‌های درسی و اجرای آنها، میزان ارتباط با مسائل واقعی حرفه و مسائل مورد توجه روز و همچنین دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مورد میزان موفقیت آموزش‌ها است.  ارزیابی کیفیت آموزش در تمامی گروه‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی دانشکده به تفکیک هر رشته/مقطع‌ و به صورت تجمیعی در کل دانشکده، هدف این پژوهش است. تعیین میزان قوت و ضعف آموزش در زمینه‌های مختلف مربوط به رشته‌های آموزشی مورد نظر است. سامانه تحقیق کیفی و روش پیمایشی، با استفاده از ابزار پرسش‌نامه برای جمع‌آوری اطلاعات و آمارهای توصیفی و استنباطی برای تحلیل آنها انتخاب شده‌است. طبق نتایج به دست آمده زمینه‌ دانش نظری، هنری و فلسفی در دانشکده در بالاترین سطح  و مهارت‌های فنی و اجرایی در پایین‌ترین سطح از نظر همه گروه‌های پاسخ‌دهنده ارزیابی شده است. آموزش‌های دانشکده از نظر اکثر پاسخ‌دهندگان، در فراهم کردن  زمینه مناسب ورود به حرفه و فعالیت پژوهشی دارای کاستی هستند. بیشترین اختلاف نظر در مورد نیاز به تکمیل آموزش‌ها در زمینه دانش روز‌آمد و تکنولوژیک و دانش علمی و حقوقی مشاهده می‌شود.    

کلیدواژه‌ها


اسلامی، غلامرضا (1392). درس گفتار مبانی نظری معماری، عینکمان را خودمان بسازیم. تهران: نشر علم معماری.
بحرینی، سید حسین، و طبیبیان، منوچهر (1386). ارزیابی دوره آموزشی دکتری شهرسازی دانشگاه تهران طی دوره 83-1373. هنرهای زیبا، 30، ۱۳-۲۲.
توکلی، یاسین، و سلطانی، اکبر (1394). بررسی و تحلیل مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان استاد آذربایجان شرقی و الزامات آن در برنامه درسی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 47، ۹۰-۱۰۳.
داستان‌پور، طیبه، کرم‌علیان، حسن، سرمدی، محمدرضا،  و  فرج‌الهی، مهران (1396). بررسی انطباق عناصر برنامه درسی مقطع کارشناسی نظام یادگیری الکترونیکی با آموزش‌های رویکرد سازنده‌گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 55، ۱۰۱-۱۱۱.
رحمان‌پور، محمد، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1392). روش‌شناسی پژوهش‌های داخلی و خارجی مربوط به حوزه برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی. نظریه و عمل در برنامه درسی، 2 ، ۱۲۵-۱۴۸.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه ( 1395). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
کرمی، مرتضی، و فتاحی، هدی (1392). تغییر برنامه درسی آموزش عالی: (مورد: برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 7، ۱۱۰-۱۳۶.
گروت، لیندا، و وانگ، دیوید (1394). روش‌های تحقیق در معماری (مترجم: علیرضا عینی‌فر). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
لنگ، جان (1390). آفرینش نظریه‌های معماری (مترجم: علیرضا عینی‌فر). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
معارف‌وند، زهرا، شمس، غلامرضا، و صباغیان، زهرا (1397). ارزیابی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی (قوت‌ها و ضعف‌ها). مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 21، ۱۵۹-۱۹۰.
مفیدی، محمدرضا (1396). روش تحقیق در معماری، فرآیند تدوین پروپوزال، پایان‌نامه، مقاله. تهران: انتشارات سیمای دانش.
میرریاحی، سعید (1388). سنجش مهارت‌های طراحی در آموزش معماری. صفه، 49، ۶۱-۶۸.
نقدبیشی، رضا، نجف‌پور، حامد، و نقدبیشی، الهام (1397). ارزیابی کیفیت آموزش معماری از منظر مدرسان (مطالعه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن). هویت شهر، 36، ۴۷-۶۰.
نورآبادی، سولماز، احمدی، پروین، دبیری اصفهانی، عذرا، و فراستخواه، مقصود (1393). ضرورت و امکان تغییر برنامه درسی مصوب نظام آموزش عالی ایران به برنامه درسی تلفیقی (مطالعه موردی: گرایش مدیریت آموزشی، دوره کارشناسی).  آموزش و ارزشیابی، 25، ۱۰۱-۱۲۲.