ارزیابی شکل شهر و وابستگی به خودرو در شهر جدید مَرن-لَه-وَله ، پاریس (فرانسه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

وابستگی به خودرو یکی از بزرگترین چالشهای شهرهای امروزی است که پیامدهای منفی بسیاری داشته و برای تدوین راهبردهای کارآمد برای خروج از این وضعیت، سنجش شهرها از این زاویه ضروری است. در پژوهش حاضر، که در دسته پژوهشهای کمی و کاربردی قرار دارد، با هدف ارزیابی میزان وابستگی به خودرو، شهر جدید Marne-la-Vallée در شرق پاریس بهعنوان نمونه موردی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از معرفی این شهر و بررسی ادبیات موضوع، بهمنظور تبیین شاخصهایی برای ارزیابی وابستگی به خودرو شش بعد متفاوت شناسایی شدهاند. این شش بعد شامل پیوستگی/پراکندگی بافت شهری، دسترسی به مراکز شهری، حملونقل پایدار، تراکم جمعیتی، خوشهبندی بافت شهری و دسترسی به فضای سبز هستند که در هر یک از این ابعاد پارامترهای متعددی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شدهاند. پس از بررسی موارد ذکر شده در چهار بخش شهر و با مقایسه آنها با سطح میانگین، نتایج ارائه شده نشان میدهد که در این شهر «وابستگی به خودرو» تابعی از فاصله از مرکز اصلی (پاریس) بوده و با دور شدن از مرکز، این شرایط در پنج بعد از شش بعد مورد بررسی، تشدید شده و تئوری ترکیب مفهومی«سه گونه بافت شهری» پیتر نیومن در آن تأیید میگردد. 

کلیدواژه‌ها


-   Banister, D. (1992). Energy use, transport and settlement patterns. In M. Breheny (Ed.), Sustainable development and urban form (160-181). London: Pion.
-   Boarnet, M. G., & Sarmiento, S. (1998). Can land-use policy really affect travel behaviour? A study of the link between non-work travel and land-use characteristics. Urban studies, 35(7), 1155-1169. 
-   Bramley, G., Dempsey, N., Power, S., Brown, C., & Watkins, D. (2009). Social sustainability and urban form: evidence from five British cities. Environment planning A, 41(9), 2125-2142. 
-   Breheny, M. (1992). The compact city: an introduction. Built Environment, 18(4), 240-246. 
-   Breheny, M. (1995). The compact city and transport energy consumption. Transactions of the institute of British Geographers NS, 20(1), 81-101. 
-   Buehler, R., Pucher, J., Gerike, R., & Götschi, T. (2017). Reducing car dependence in the heart of Europe: lessons from Germany, Austria, and Switzerland. Transport reviews, 37(1), 4-28. 
-   Burton, E. (2000). The potential of the compact city for promoting social equity. In K. Williams, E. Burton, & M. Jenks (Eds.), Achieving sustainable urban form (19-29). London and NewYork: Spon Press, Taylor & Trancis Group.
-   Burton, E., Jenks, M., & Williams, K. (2003). The compact city: a sustainable urban form? London and New York: Spon Press, Taylor & Trancis Group.
-   Campbell, C. J. (1991). The golden century of oil 1950–2050: the depletion of a resource (Vol. 19). Netherlands: Springer Science & Business Media.
-   Cao, M., & Hickman, R. (2018). Car dependence and housing affordability: An emerging social deprivation issue in London? Urban studies, 55(10), 2088-2105. 
-   Chen, H., Jia, B., & Lau, S. (2008). Sustainable urban form for Chinese compact cities: Challenges of a rapid urbanized economy. Habitat international, 32(1), 28-40. 
-   Clifton, K., Ewing, R., Knaap, G. J., & Song, Y. (2008). Quantitative analysis of urban form: a multidisciplinary review. Journal of Urbanism, 1(1), 17-45. 
-   Conley, J., & McLaren, A. T. (2009). Car troubles. Critical studies of Automobility Auto-Mobility. Burlington: Ashgate. 
-   Dieleman, F., & Wegener, M. (2004). Compact city and urban sprawl. Built Environment, 30(4), 308-323. 
-   Elkin, T., McLaren, D., & Hillman, M. (1991). Reviving the city: Towards sustainable urban development. London (United Kingdom): Friends of the Earth Trust.
-   EPA-Marne. (2005). Établissements publics d'aménagement de Marne-la-Vallée; The map of Landuse (Marne-la-Vallée). 
-   Giuliano, G., & Dargay, J. (2006). Car ownership, travel and land use: a comparison of the US and Great Britain. Transportation Research Part A: Policy Practice, 40(2), 106-124. 
-   Green, R. (1996). Not compact cities but sustainable regions. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (143-154). London and NewYork: Routledge.
-   Guérois, M. (2003). Les formes des villes européennes vues du ciel. Une contribution de l'image CORINE Land cover à la comparaison morphologique des grandes villes d'Europe occidentale. Université Panthéon-Sorbonne-Paris I.
-   Hillman, M. (1996). In favour of the compact city. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (36-44). London & NewYork: Routledge.
-   Hong, J., Shen, Q., & Zhang, L. (2014). How do built-environment factors affect travel behavior? A spatial analysis at different geographic scales. Transportation Research Part A: Policy, 41(3), 419-440. 
-   IAURIF. (2006). Institut D’aménagement et D’urbanisme de la Région d’Ile-de-France; Les villes nouvelles, bassins de vie: l’exemple de Marne-la-Vallée. In Note Rapide: Population, Mode de Vie (6).
-   Imbert, C., Brune, A., & Rozenholc, C. (2011). Les villes nouvelles franciliennes. Un exemple de périphéries urbaines en cours de maturation, 2011/3, 591-602. 
-   INSEE. (2015). Sources statistiques et indicateurs, Recensement de la population, Zone d'emploi de Marne-la-Vallée (1102). L'Institut national de la statistique et des études économiques.
-     IPR. (2015). Les usages du sol à Marne-la-Vallée.
-     Kenworthy, J., Newman, P., & Vintila, P. (2013). Housing, transport and urban form. Australia: Australian Govt. Pub. Service.
-   Knight, C. (1996). Economic and social issues. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (114-121). London & NewYork: Routledge.
-   Levinson, D. M., & Kumar, A. (1997). Density and the journey to work. Growth change, 28(2), 147-172. 
-   Litman, T. (1999). The costs of automobile dependency. Canada: Victoria Transportation Policy Institute.
-   Masnavi, M.-R. (2000). The new millennium and the new urban paradigm: the compact city in practice. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (64-73). London and New York: Routledge.
-     McHarg, I. (1992). Design With Nature. Built Environment, 18(4). doi:10.2307/23288519
-     McIntosh, J., Trubka, R., Kenworthy, J., & Newman, P. (2014). The role of urban form and transit in city car dependence: Analysis of 26 global cities from 1960 to 2000. Transportation research part D: Transport environment, 33, 95-110. 
-     McLaren, D. (1992). Compact or dispersed? Dilution is no solution. Built Environment, 18(4), 268-284. 
-   Newman, P. (1992). The compact city: an Australian perspective. Built Environment, 18(4), 285-300. 
-   Newman, P. (2001). Forces that Shape Australian Cities. Global Transport Issues, 3, 242-261. 
-   Newman, P., & Kenworthy, J. (1989). Cities and automobile dependence: An international sourcebook. Brookfield: Gower Publishing Co.
-   Newman, P., & Kenworthy, J. (2006). Urban design to reduce automobile dependence. Opolis, 2(1), 35-52. 
-   Newman, P., Kosonen, L., & Kenworthy, J. (2016). Theory of urban fabrics: Planning the walking, transit/public transport and automobile/motor car cities for reduced car dependency. Town Planning Review, 87(4), 429-458. 
-   Newton, P., Tucker, S., & Ambrose, M. (2000). Housing form, energy use and greenhouse gas emissions. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (74-83). London and New York: Routledge.
-   Pohlman, R. W. (1989). The Impact of the Car on American Urban Form. OZ, journal of the Kansas State University College of Architecture, Planning, and Design, 11(1), 12-17. 
-   Simmonds, D., & Coombe, D. (2000). The Transport Implications of Alternative. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (121-130). London and New York: Routledge.
-   Smyth, H. (1996). Running the gauntlet: a compact city within a doughnut of decay. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (87-97). London & NewYork: Routledge.
-   Stretton, H. (1996). Density, efficiency and equality in Australian cities. The Compact City: A Sustainable Urban Form,45-52. 
-   Thomas, L., & Cousins, W. (1996). The compact city: a successful, desirable and achievable urban form. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (53-65). London and NewYork: Routledge.
-   van de Coevering, P., & Schwanen, T. (2006). Re-evaluating the impact of urban form on travel patternsin Europe and North-America. Transport policy, 13(3), 229-239. 
-   Van der Valk, A., & Faludi, A. (1997). The Green Heart and the dynamics of doctrine. Netherlands Journal of Housing the Built Environment, 12(1), 57-75. 
-   Williams, K. (1999). Urban intensification policies in England: problems and contradictions. Land Use Policy, 16(3), 167-178. 
-   Williams, K. (2000). Does intensifying cities make them more sustainable. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (30-45). London and New York: Routledge.
-   Williams, K., Burton, E., & Jenks, M. (1996). Achieving the compact city through intensification: An acceptable option. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (83-96). London and NewYork: Routledge.
-   Williams, K., Burton, E., & Jenks, M. (2000). Achieving sustainable urban form: an introduction. London and New York: Routledge.
-   Wright, F. L. (1935). Broadacre City: A new community plan. Architectural Record, 77(4), 243-254.