نمایش موقت آثار معاصر در بنای تاریخی، همچون هر طرح داخلی دیگری، نسبت میان موضوع یا اثر مورد نمایش و زمینه طرح است. پارامترهای مهم در این نسبت عبارتند از: محدودیت مداخله در زمینه، تحدید فضا و تکیه بر عناصر معماری داخلی. ساماندهی و عرضه کردن آثار در هر نوع بنایی به این عوامل بستگی مستقیم دارد و درخصوص بنای تاریخی این امر حساسیت بیشتری خواهد یافت زیرا بحثِ میزان مداخله بهمنظور حفظ ارزشهای بنا و نمایش آن نیز اضافه میشود. از اینرو پرسش اصلی مقاله بر این محور قرار گرفت که چگونه میتوان در یک بنای تاریخی با کمترین مداخله، امکان نمایش موقت آثار معاصر را با تکیه بر قابلیتهای مصنوعات میسر نمود؟ پاسخ دادن به این پرسش در سه مرحله انجام شد. در مرحله نخست، به تحلیل مفاهیم و روشهای موجود در میان نمونههای موردی با هدف مشخص کردن ویژگی مصنوعات در وضع موجود پرداخته شد. مرحله دوم به یافتن ویژگی و قابلیت مصنوعات در امر نمایش آثار، برپایه یک مدل مفهومی از قابلیت مصنوعات، با هدف یافتن چیستی مصنوعات در این محدوده از نمایش معطوف گردید. مرحله سوم درخصوص یافتن شیوهای در مفاهیم ساخت بهمنظور پیادهسازی این مصنوعات و تبدیل مدل مفهومی به مدلی عینی، به شرح جایگاه معماری مصنوع و بازتعریف آن اختصاص پیدا کرد. درنهایت، برپایه نتایج این روند، مصنوعاتی پیشنهاد داده شد که هنگام نمایش اثر بهجای مداخله در زمینه، با طبیعتی انطباقی، موجب حفظ ارزش در بنای تاریخی میشود. بر این اساس تعریف مجددی از امر طراحی نمایش موقت آثار معاصر در بناهایتاریخی حاصل شد.
- ضیاء شهابی، نوشین و ایمانی، نادیه (1392) «نقش معماری داخلی در حفظ ارزش های نهفته در بنای تاریخی بررسی انتقادی باززنده سازی در موزه موسیقی، مقدم و صبا»، دو فصلنامه دانشگاه هنر تهران، نامه معماری و شهرسازی، شماره 10، صص.121–140.
- Brooker, G. and Stone, S. (2010) What Is Interior Design?, Rotovision, London.
- Da Silvieria, G.; Borenstein, D. and Fogliatto, F. (2001) "Mass customization: Litrature review and research directions", International Journal of Production Economics, 72(1), 1-13.
- Davis, S. (1989) "From Future perfect: Mass customizing", Planning Review, 17(2), 16-21.
- Edwards, C. (2011) Interior Design, a critical introduction, Breg, London.
- Gero, J. S. (1990) "Design prototypes: A knowledge representation schema for design", Al Magazine, 11(4), 26–36.
- Gero, J. S. and Kannengiesser, U. (2012) "Representation affordance in design, with examples from analogy making and optimization", Res Eng Design, 23, 235- 249.
- Pile, J. (2007) Interior Design, fourth edition, Pearson, London.
- Star, M. K. (1965) "Modular production – A new concept", Hravard Business Review, 43, 131-142.
- Senge, P. M. (1990) The fifth discipline: the art and practice of the learning organization currency doubleday, New york.
- Ulrich, T. K. (1995) "The role of product architecture in the manufacturing firm", RES Policy, 24(3), 419–440.
- Ulrich, T. K. and Eppinger, S. D. (2000) Product design and development, 2nd edition, McGraw- Hill, INC, New York.
- Vicente, K .J. and Rasmussen, J. (1992) "Ecological interface design: theoretical foundations, IEEE transactions on systems", Man and Cybernetics, 22(4), 589-606.
- Official website of Tehran Museum of Contemporary Art (November/ 2014), available at:www.tmoca.com
- Official website of Iranian Artists’ House (November/ 2014), available at: www.iranartists.org
- Official website of Iran Glass and Ceramic Museum (November/ 2014), available at:www.glasswaremuseum.ir
- Official website of Moghadam’s House/ Museum (November/ 2014), available at:www.museums.ut.ac.ir/mm