اسمیت، تری (۱۳۹۸). پرسشنامۀ مجله اکتبر دربارۀ هنر معاصر (مترجم: مجید اخگر). حرفه هنرمند، ۷۳، ۸۲-۱۰۰.
باراش، موشه (۱۳۹۹). نظریههای هنر، جلد اول (مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی). تهران: نشر چشمه.
بورکهات، تیتوس (۱۳۶۹). هنر مقدس ( اصول و روشها) (مترجم: جلال ستاری). تهران: سروش.
پرزگومز، آلبرتو (۱۳۹۷). تأملات بهنگام، گزیدهای از مقالات آلبرتو پرزگومز (مترجمان: رضا عسگری، نگین جواهریان، و باوند بهپور). تهران: معمار.
رجبی، احمد (۱۳۹۸). تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستیشناسی بنیادین هایدگر. تهران: هرمس.
زوی، برونو (۱۳۸۷). چگونه به معماری بنگریم (مترجم: فریده گرمان). تهران: شهیدی.
پالاسما، یوهانی (۱۳۹۳). چشمان پوست: معماری ادراکات حسی (مترجم: قدس رامین). تهران: پرهام نقش.
جنکس، چالز (۱۳۹۸). داستان پستمدرنیسم (مترجم: آرش حیدریان). تهران: فکر نو.
جنکس، چالز (۱۳۷۵). پستمدرنیسم چیست؟ (مترجم: فرهاد مرتضایی). گناباد: مرندیز.
حسنی، رقیه (۱۳۹۵). تصور فضایی و جایگاه آن در تاریخ معماری در نزد زیگفریت گیدئون. کارشناسی ارشد، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.
ضیمران، محمد (۱۳۷۹). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: هرمس.
کان، لویی (۱۳۹۶). متون اصلی (مترجمان: محمدرضا رحیمزاده، مهنام نجفی، سیدهمیترا هاشمی). تهران: انتشارات علمی.
گیدئون، زیگفرید (۱۳۸۶). فضا، زمان و معماری (مترجم: منوچهر مزینی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاستلز، مانوئل (۱۳۸۰). عصر اطلاعات : اقتصاد، جامعه و فرهنگ (مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز)، چاپ اول. تهران: طرح نو.
گروتر، یورگکورت (۱۳۸۶). زیباییشناسی در معماری (مترجمان: جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
مانیاگولامپونیانی، ویتوریو (۱۳۸۶). معماری و شهرسازی در قرن بیستم (مترجم: لادن اعتضادی). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
لیچ، نیل (۱۴۰۰). بازاندیشی معماری (مترجم: سپیده برزگر). تهران: فکر نو.
نوربرگشولتز، کریستیان (۱۳۹۱). معماری: حضور، زبان و مکان (مترجم: علیرضا سید احمدیان). تهران: نیلوفر.
هایدگر، مارتین (۱۳۹۹). هستی و زمان (مترجم: عبدالکریم رشیدیان). تهران: نی.
هاروی، دیوید (۱۳۹۱)، وضعیت پسامدرنیته (مترجم: عارف اقوامیمقدم). تهران: پژواک.
هرتزبرگر، هرمن (۱۳۹۷). درسهایی برای دانشجویان معماری (مترجمان: بهمن میرهاشمی و بهروز خباز بهشتی). تهران: انتشارات کتاب وارش.
هاینن، هیلده (۱۴۰۱). معماری و مدرنیته (مترجم: احسان حنیف). تهران: فکر نو.
Adam, R., & James A. (1980). The Works in Architecture of Robert & James Adam. New York: Dover Publications.
Agamben, G. (1999). The Man without Content, Meridian: Crossing Aesthetics. Stanford, Calif: Stanford University Press.
Avila, F.A.M. (2008). Architecture and Temporality in Conservation Philosophy: Cesare Brandi. Doctoral dissertation, University of Nottingham.
Bohm, D. (1980). Wholeness and the Implicate Order.United Kingdom: Taylor & Francis.
Boano, C., & Talocci, G. (2014). The Politics of Play in Urban Design: Agamben’s Profanation as a Recalibrating Approach to Urban Design Research. Bitácora Urbano Territorial, 24, 1–26.
Brilmyer, S.P. (2016). Durations of Presents Past: Ruskin and the Accretive Quality of Time. Victorian Studies, 59(1), 94-97.
Carl, P. (1991). Architecture and Time: A Prolegomena. AA Files, 22, 48–65.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Penguin Classics. New York: Penguin Books.
Eisenman, P. (1984). The End of the Classical: The End of the Beginning, the End of the End. Perspecta, 21, 154-173.
Curtis, W.J.R. (2015). Le Corbusier: Ideas and Forms, Second edition. London; New York: Phaidon.
Giamarelos, S. (2015). Interdisciplinary Reflections and Deflections of Histories of the Scientific Revolution in Alberto Pérez-Gómez’s Architecture and the Crisis of Modern Science. Architectural Education, 69 (1), 17–27.
Giedion, S. (1941). Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition.Enl. The Charles Eliot Norton Lectures 1938–1939. Cambridge, Mass. London: Harvard University Press.
Giedion, S. (1964). The Eternal Present: Beginnings of Arcitecture. New York: Pantheon.
Gehry, F.O. (1993). Frank O. Gehry (Edited by Yukio Futagawa). Global architecture GA architect 10. Tokyo: A.D.A. Edita.
Harries, K. (1998). The Ethical Function of Architecture. London: MIT Press.
Harries, K. (1982). Building and the Terror of Time. Perspecta, 19, 59–69.
Hartoonian, G. (2023). Towards a Critique of Architecture’s Contemporaneity: 4 Essays. Abingdon, Oxon: Routledge.
Hegel, G.W.F. (1991). Elements of the Philosophy of Right. Cambridge: Cambridge University Press.
Johnson, P. (2006). Unravelling Foucault’s ‘Different Spaces’. History of the Human Sciences, 19(4), 75–90.
Krier, R. (1988). Urban Space. New York: Rizzoli.
Leatherbarrow, D. (2020). Building Time: Architecture, Event, and Experience. Bloomsbury Publishing.
Lewis, J. (1780). Original designs in architecture.London: Getty Research Institute
van der Rohe, L. M., & Puente, M. (2006). Conversations with Mies van der Rohe. Princeton Architectural Press.
Perez-Gomez, A. (2015). Early Debates in Modern Architectural Education: Between Instrumentality and Historical Phronesis. In Phenomenologies of the City Studies in the History and Philosophy of Architecture. London: Routledge.
Perez-Gomez, A. (2016). Timely Meditations: Selected Essays on Architecture. Canada: Rightangle International.
Pevsner, N. (1963). An outline of European Architecture. Penguin Books.
Porphyrios, D., & Papadakēs, A. (Eds.) (1982). Classicism Is Not a Style. New York: Architectural Design; Distributed by St. Martin’s Press.
Hausberg, M. (2019). Robert Adam’s Revolution in Architecture. Doctoral dissertation, University of Pennsylvania.
Ruskin, J. (1907). The Seven Lamps of Architecture. New York: Everyman’s Library.
Shane, D.G. (2005). Recombinant Urbanism: Conceptual Modeling in Architecture, Urban Design, and City Theory. Wiley.
Spencer, D. (2023). The architecture of neoliberalism: How contemporary architecture became an instrument of control and compliance. Bloomsbury Publishing.
Szacka, L.C., & Patteeuw, V. (Eds.) (2018). Mediated Messages: Periodicals, Exhibitions and the Shaping of Postmodern Architecture. New York: Bloomsbury Publishing.
Tschumi, B. (2008). Space, Event, Movement: Bernard Tschumi. London: Pidgeon Digital.
Tournikiotis, P. (1999). The Historiography of Modern Architecture.The MIT Press.
Winckelmann, J.J. (1765). Reflections on the Painting and Sculpture of the Greeks: with Instructions for the Connoisseur and an Essay on Grace in Works of Art (Translator: Henry Fuseli). London: Andrew Millar.