تأملی بر مسئله شکاف بین دانسته‌های معماری و کاربرد آنها توسط دانشجو (با اتکا به مبانی شناخت تن‌یافته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه هنر و معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، یزد، ایران- دانش آموخته دکتری معماری، گروه هنر و معماری، دانشکده معماری، دانشگاه یزد

2 استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استاد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

از مسائل گریبان‌گیر آموزش معماری شکاف بین دانسته‌ها و کاربرد آنها در طراحی است. تاکنون راهکارهای مفیدی مبنی بر تغییر روش آموزش معماری ارائه شده، اما همچنان دانشجویان درگیر آن هستند. با بررسی مبانی شناختی آموزش معماری معلوم شد این یک مسئله‌ ذاتی در آموزش است؛ چراکه مبانی آن، بالذات دانستن از عمل‌کردن را جدا دانسته و به دوگانه‌انگاری ذهن از بدن در امر شناخت قائل است. پس ارائه راه‌حل برای آن، به تغییر در روش‌شناسی با تأمل بر مبانی شناختی آن نیاز دارد. در پژوهش حاضر سعی شده متکی بر مبانی شناختی تن‌یافته که بر پایه‌ انسجام دانستن و عمل‌کردن ذیل وحدت ذهن-بدن در امر شناخت نهاده شده، با استدلال منطقی به این مسئله بیندیشد و برای آن راه‌حل جدیدی ارائه دهد. مبانی جدید از طریق مطالعه منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری و مدون شدند و چارچوب نظری پژوهش را شکل دادند. جهت تفهیم این مبانی چند نمونه آزمون تجربی ارائه و تمرین‌هایی در زمینه درک هندسه بنا و مفاهیم سازه‌ای به دانشجویان داده شد. تحلیل پاسخ‌ها نشان داد، نخست فهم عمیق مفاهیم دانش هندسه و سازه وابسته به شناخت تن‌یافته دانشجو از هندسه و سازه‌ است که عدم کاربرد دانسته‌ها در عمل ناشی از نبود چنین شناختی است. دوم برای ایجاد آن، ضروری است آموزش معماری متکی بر نقش شناختی و درک بدنمند دانشجو باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ندیمی، حمید (1377). درآمدی بر مبحث انسجام در آموزش معماری. فصلنامه هنرنامه، 1، 76-89.
نیک‌فطرت، مرتضی (1399). پدیدارشناسی ادراکات چند حسی در آثار معماری معاصر ایران (دهه هشتاد شمسی تاکنون). رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
صادقی، افلاطون (1389). ذهن مادی (بحثی در فلسفه جدید ذهن). پیک نور- علوم انسانی، 8(3)، ۵۳-۶۷.
صیاد، امیرحسین (1398). فضامندی و بدن‌آگاهی از منظر پدیدارشناسی: ادراک بدنی به‌مثابه منبع الهامی برای بازتعریف فضا از تجربه معماری. رساله برای دریافت دکتری معماری، دانشگاه آزاد واحد رشت.
شریعت‌راد، فرهاد (1393). راه طراحانه رویارویی با مسئله طراحی: در جستجوی راهکارهایی جهت تسهیل رشد توانایی قاب‌بندی مسئله نزد دانشجویان معماری. رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی.
زینلی، فوزیه (1401). یادگیری معنادار سازه در طراحی معماری (کاربست دانش سازه در فرایند طراحی معماری). رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه یزد.
ندیمی، ضحی. تفضلی، زهره، و مندگاری، کاظم (1400). مسئله انسجام در آموزش معماری بازاندیشی مسئله از طریق مدل «موقعیت رتوریکال». فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 23(92)، 107-130.
میرجانی، حمید (1388). رجوع معمارانه به گذشته: جستجوی روشی جهت کسب دانش عملی طراحی از طریق تجربه مصادیق معماری. رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی.
مرجوعی، علی (1397). متدولوژی معماری بر مبنای رویکردِ شناختی4E . رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه آزاد خوراسگان.
 
Austin, C. (2015). Design thinking: Expanding the frame of reference. Australia: Swinburne University of Technology.
Bengtsson, J. (2013). Embodied experience in educational practice and research. Studies in Philosophy and Education, 32(1), 39-53.
Bermeitinger, C., Wentura, D., & Frings, C. (2008). Nature and facts about natural and artifactual categories: Sex differences in the semantic priming paradigm. Brain & Language, 106, 153–163.
Bergen, B. (2007). Experimental methods for simulation semantics. In M. Gonzalez-Marquez, I. Mittelberg, S. Coulson, & M. J. Spivey (Eds.), Methods in cognitive linguistics (277–301). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/hcp.18.19ber
Boud, D., Garrick, J., & Greenfield, K. (2000). Understanding learning at work. Performance Improvement, 39(10), 45-47.
Carman, T. (2019). Merleau-Ponty. London: Routledge.
Cross, N. (1990). The nature and nurture of design ability. Design studies, 11(3), 127-140.
Cross, N., Christiaans, H., & Dorst, K. (1994). Design expertise amongst student designers. Journal of Art & Design Education, 13(1), 39-56.
Cunningham, A. (1980). Educating around architecture. Studies in Higher Education, 5(2), 131-147.
Cunningham, A. (2005). Notes on education and research around architecture. The Journal of Architecture, 10(4), 415-441.
Dewey, J. (1933). How we think. Buffalo, NY: Prometheus Books. Original work published 1910.
Diethelm, J. (2019). Embodied design thinking. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 5(1), 44-54.
Dittmar, G. (1984). Architectural Education and the 21st Century; Business as Usual? Reflections, 2(1), 4-13.
Dreyfus, H. L. (2005). A Phenomenology of Skill Acquisition as the basis for a Merleau-Pontian Nonrepresentationalist Cognitive Science. Department of Philosophy, University of California, Berkeley ND.
Erwine, B. (2016). Creating sensory spaces: The architecture of the invisible. New York: Routledge.
Fogassi, L., Gallese, V., Fadiga, L., Luppino, G., Matelli, M., & Rizzolatti, G. (1996). Coding of peripersonal space in inferior premotor cortex (area F4). Journal of Neurophysiology, 76, 141–157.
Gadamer, H.G. (2004). Truth and Method. Second, Revised Edition. Translation revised by Joel Weinsheimer and Donald G. Mar. Londan, New York: Continuum.
Gallese, V., & Lakoff, G. (2005). The brain’s concepts: The role of the sensory-motor system in conceptual knowledge. Cognitive Neuropsychology, 22, 455–479.
Gelernter, M. (1980). Reconciling lectures and studios. JAE, 41(2), 46-52.
Gibson, J. J. (1977). The theory of affordances. Hilldale, USA, 1(2), 67-82.
Hale, J. (2016). Merleau-Ponty for Architects. New York: Routledge.
Henriksen, D., Good, J., Mishra, P., & Deep-Play Research Group. (2015). Embodied thinking as a trans-disciplinary habit of mind. Tech Trends, 59(1), 6-11.
Henshaw, V. (2013). Urban smellscapes: Understanding and designing city smell environments. New York: Routledge.
Iran-Nejad, A. (1989). A nonconnectionist schema theory of understanding surprise-ending stories. Discourse Processes, 12(2), 127-148.
Iran-Nejad, A., & Stewart, W. (2011). First-person education and the biofunctional nature of knowing, understanding, and affect. In Dirk Ifenthaler, J. Michael Spector, Kinshuk, Pedro Isaias, Demetrios Sampson (Eds), Multiple perspectives on problem solving and learning in the digital age (89-109). New York: Springer.
Johnson, M. (2015). Embodied mind, embodied meaning and embodied thought. The Philosophers’ Magazine, (68), 71-76.
Johnson, M. (2008). Meaning and the body. New Scientist, 197(2638), 46-47.
Lakoff, G., & Johnson, M. (2008). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago press.
Lawson, B. (2004). What designers know? Oxford (England): Architectural Press.
Lawson, B. (2006). How designers think: The design process demystified. New York: Routledge.
Lawson, B. Dorst, K. (2005). Acquiring design expertise. In International Conference on Computational and Cognitive Models of Creative Design VI, University of Sydney (213-229). Australia: Key Centre of Design Computing and Cognition.
Malnar, J. M., & Vodvarka, F. (2004). Sensory design. Chicago: University of Minnesota Press.
Mallgrave, H. F. (2010). The architect’s brain: Neuroscience, creativity, and architecture. John Wiley & Sons. New Jersey: Wiley-Blackwell.
Merleau-Ponty, M. (2005). Phenomenology of perception. Taylor and Francis
e-Library, New York: Routledge.
Nadimi, H. (1996). Conceptualizing a framework for integrity in architectural education: with some references to Iran. Doctoral dissertation in Architecture, University of York.
Oluwatayo, A. A., Ezema, I., & Opoko, A. (2017). Development of Design Expertise by Architecture Students. Journal of Learning Design, 10(2), 35-56.
Pallasmaa, J. (2007). Embodied experience and sensory thought. Educational Philosophy and Theory, 39(7), 769-772.
Pallasmaa, J. (2015). Body, mind and imagination: the mental essence of architecture. In Sarah Robinson and Juhani Pallasmaa(Eds). Mind in Architecture: Neuroscience, Embodiment, and the Future of Design, (51-74), Cambridge: MIT Press.
Pallasmaa, J. (2017). Embodied and existential wisdom in architecture: The thinking hand. Body & Society, 23(1), 96-111.
Palumbo, M. L. (2000). New Wombs: Electronic Bodies and Architectural Disorders. Basel: Birkhäuser .
Pavese, C. (2021). Knowledge How. The Stanford Encyclopedia of Philosophy with Edward N. Zalta (ed.). Retrieved Summer, 2021 Edition from <https://plato.stanford.edu/archives/sum2021/entries/knowledge-how
Polanyi, M. (1962). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. London: Routledge & Kegan Paul Ltd.
Poulsen, S. B., & Thøgersen, U. (2011). Embodied design thinking: a phenomenological perspective. CoDesign, 7(1), 29-44.
Pirnay-Dummer, P., Ifenthaler D., & Seel, N. M. (2012). Knowledge representation. In Norbert M. Seel (Eds), Encyclopedia of the Sciences of Learning (1689-1692), Switzerland: Springer.
Sarasso, P., Neppi-Modona, M., & Sacco, K. I. (2020), Ronga, “Stopping for knowledge”: The sense of beauty in the perception-action cycle. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 118, 723-738.
Salama, A. M. (2006). Learning from the environment: Evaluation research and experience based architectural pedagogy. Centre for Education in the Built Environment Transactions, 3(1), 64-83.
Tanaka, S. (2011). The notion of embodied knowledge. In P. Stenner, J. Cromby, J. Motzkau, J. Yen, Y. Haosheng (Eds), Theoretical psychology: Global transformations and challenges, Chapter 15, (149-157). Canada: Captus Press.
Tavernor, M. R. (2002). Body and building: essays on the3changing relation of body and architecture. Cambridge: MIT Press.
Teymur, N. (1983). Architectural education in a divided world. Architectural education, 2, 84-93.
Tzonis, A. (2015). A framework for architectural education. Frontiers of Architectural Research, 3(4), 477-479.
Zumthor, P. (2010). Thinking architecture. 3rd Edition Hardcove. Basel: Birkhäuser Architecture.