Urban Dyslexia; A New Concept in the Perception and Legibility of the City

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture & Urban Planning, University of Imam Khomeini International, Qazvin, Iran

2 PhD. Student, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Art, University of Guilan, Rasht, Iran

3 PhD. Student, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran

4 M. A. in Urban Planning, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Art, University of Guilan, Rasht, Iran

Abstract

"Urban Dyslexia" is a new concept to return to the human mind in the process of designing the city. This concept, as a mental phenomenon, is mainly semantic-social in nature and is manifested in the behavioral patterns of citizens. Urban Dyslexia is a kind of perceptual-behavioral disorder of citizens in interaction with the environment; criteria such as poverty, education, social capital, value changes, sociability, legalism, belonging, indifference, environmental intelligence, alienation, etc., along with the physical and semiotic components of the city, determine the degree of Urban Dyslexia. The most important function of this concept is the awareness of urban experts about the mentality of citizens and is useful in providing action plans for the city. The main objective of this research is to introduce urban dyslexia as a new concept, in the process of exploring the causes of people's disregard for the messages that the city provides as instructions. Many cases of behavioral disorders among citizens have psychosocial roots and do not arise solely from the physical or functional deficiencies of the city. The research method is Sequential-Explanatory Mixed Method. Combination of quantitative and qualitative methods has occurred in the interpretation stage; the research was conducted on a selected sample of residents of Tehran. The research approach is based on social psychology and examines the behavior of citizens by focusing on the theoretical-conceptual framework of the research. Today, in the era of the information revolution, the city has become a vague phenomenon where the relationship of the city's inhabitants does not follow the old rules. The current order that governs cities is derived from the philosophical, cultural and scientific foundations that have developed over the centuries and have confronted cities with a wide variety of equipment, functions, uses, spaces, etc. It is not possible to run such a city with unsystematic and simplistic approaches, and it will be difficult to live in it without a proper understanding of its nature. Many studies by urban planners on creating legibility in urban contexts have not been fruitful; simultaneously with the increase of visual and mental stimuli in urban environments, the importance of legibility as a quality in urban space has increased. There are so many cities that, despite careful design and planning, are still not considered legible by the citizens, and people show that they have not properly understood the concepts of the city by their behavior in the city. This study has explored the causes of illegibility in the city not necessarily in the physical environment, but in the minds and perceptions of citizens; the result of this study is the introduction of a new concept called "urban dyslexia" through which some mental areas of communication disorders between humans and the environment can be identified. The most important function of this concept for urban professionals is to become aware of the mentality and gain a deeper understanding of space users; this concept facilitates the recognition of the audience of decisions and actions in the city and can lead to the optimization of operational solutions.

Keywords

Main Subjects


  • آلتمن، ایروین (1390). محیط و رفتار اجتماعی: خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام (مترجم: دکتر علی نمازیان). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  • بارت، رولان (1390). نشانه‌شناسی و فضای شهری (مترجم: عظیمه ستاری). ماهنامه سوره، 51-50. 199-203.
  • براتی، ناصر (1387). درآمدی بر نظریه نقش و جایگاه زبان‌های بومی در قرائت و درک فضا و محیط‌زیست انسانی؛ با تأکید بر زبان فارسی. نشریه باغ نظر، 5(10)، 3-16.
  • براتی، ناصر و کاکاوند، الهام (1392). ارزیابی تطبیقی کیفیت محیط سکونت شهری با تأکید بر تصویر ذهنی شهروندان (مطالعه موردی: شهر قزوین). نشریه هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 18 (3)، 25-32.
  • برمن، مارشال (1389). تجربه مدرنیته (مترجم: مراد فرهادپور). تهران: انتشارات طرح نو.
  • تاپیا، کلود (1396). درآمدی بر روان‌شناسی اجتماعی؛ مجموعه ضرورت‌های جامعه‌شناسی روانی (مترجم: مرتضی کُتبی). تهران: نشر نی.
  • تبریزی، مصطفی، تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس (1390). درمان اختلالات خواندن. تهران: شرکت نشر فراروان.
  • ترکاشوند، عباس و مجیدی، سحر (1392). بازشناسی برخی نشانه‌ها در فضاهای شهری. معماری و شهرسازی ایران، 4 (2)، 5- 15.
  • داندیس، دونیس. (1389). مبادی سواد بصری (مترجم: مسعود سپهر). تهران: انتشارات سروش.
  • زیمل، گئورگ. (1372). کلان‌شهر و حیات ذهنی (مترجم: یوسفعلی اباذری). نامه علوم اجتماعی، 6، 53- 66.
  • شعله، مهسا. (1388). روش‌شناسی تحلیل حوزه‌های «نشانه- معنایی» شهر. نشریه هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 39، 105- 116.
  • فکوهی، ناصر و دودانگه، زهره. (1397). ابهام نشانه‌شناختی و تأثیر آن بر خوانایی فضای کلان‌شهری (مطالعه موردی: زیرگذر چهارراه ولیعصر در شهر تهران). پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، 8 (1)، 27-50.
  • کورنهاوزر، ویلیام. (1400). سیاست در جامعه توده‌ای (مترجم: وحید بزرگی). تهران: نشر نی.
  • گرامشی، آنتونیو. (1396). دولت و جامعه‌ مدنی (مترجم: عباس میلانی). تهران: نشر اختران.
  • گلکار، کوروش. (1384). چشم‌انداز شهر/ محله پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورت‌بندی بیانیه چشم‌انداز. نشریه هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 24، 25-36.
  • لاو، الکس. (1395). مفاهیم بنیادی نظریه اجتماعی کلاسیک (مترجم: فرهنگ ارشاد). تهران: نشر آگاه.
  • لنگ، جان. (1394). طراحی شهری: گونه‌شناسی رویه‌ها و طرح‌ها (مترجم: دکتر حسین بحرینی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • لینچ، کوین. (1397). سـیمای شهر (مترجم: منوچهر مزینی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش؛ منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی (جلد 1). تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  • محمدپور، احمد. (1389). طرح‌های تحقیق با روش‌های ترکیبی: اصول پارادایمی و روش‌های فنی. نشریه مطالعات اجتماعی ایران، 2 (پیاپی 10).
  • مدنی‌پور، علی. (1390). طراحی شهر خرد: مبانی و چارچوب‌ها (مترجم: بهادر زمانی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • مدیری، آتوسا و نوراللهی‌اسکویی، نیکو. (1393). ارزیابی ادراک بصری فضایی میدان امام‌حسین. فصلنامه مطالعات شهری، 3 (11)، 75- 84.
  • مظلوم، اشرف. (1375). اختلال خواندن و رشد سیستم عصبی. نشریه تربیت، 110، 90- 93.
  • نمازیان، علی و قارونی، فاطمه. (1392). حلقه گمشده روانشناسی محیط در آموزش معماری. معماری و شهرسازی ایران، 4(5)، 121- 131.
  • هوارث، دیوید. (1386). سوسور، ساختارگرایی و نظام‌های نمادین (مترجم: نظام بهرامی‌کمیل). فصلنامه رسانه، 18 (4)، 187-203.
  • یارمحمدی، لطف‌الله. (1393). زبان در عرصه‌های ذهن و جامعه. تهران: انتشارات هرمس.
  • Antuñano, E. (2018). Mexico City as an Urban Laboratory: Oscar Lewis, the "Culture of Poverty" and the Transnational History of the Slum. Journal of Urban History, 45 (4), 813–830.
  • Ankony, R. C. (1999). The Impact of Perceived Alienation on Police Officers' Sense of Mastery and Subsequent Motivation for Proactive Enforcement, Policing: An International Journal of Police Strategies and Management, 22(2), 120–132.
  • Araiba, S. (2019). Current diversification of behaviorism. Perspectives on Behavior Science, 43(1), 157–175.
  • Burke, P. (2020). Identity. The Cambridge Handbook of Social Theory: Contemporary Theories and Issues, Cambridge University Press, 2, 63–78,
  • Couclelis, H. Golledge, R.G. Gale, N. & Tobler, W. (1987). Exploring the anchor-point hypothesis of spatial cognition, Journal of Environmental Psychology, 7(2), 99-122.
  • D'Acci, L. S. (2021). Preferring or Needing Cities? (Evolutionary) psychology, utility and life satisfaction of urban living. City, Culture and Society, 24, 1-16.
  • Eden, G. Olulade, O. Evans, T. Krafnick, A. & Alkire, D. (2016). Developmental dyslexia. In G. Hickok, & S. L. Small (Eds.), Neurobiology of language (815-826). Cambridge, Massachusetts: Academic Press.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1980). Predicting and understanding consumer behavior: Attitude-behavior correspondence. In Ajzen, I. & Fishbein, M. (Eds.). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior (148-172). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Herzog, T. R. & Leverich, O. L. (2003). Searching for Legibility. Environment and Behavior, 35(4), 459–477.
  • Hulme, C. & Snowling, M. J. (2016). Reading disorders and dyslexia. Current Opinion in Pediatrics, 28(6), 731-735.
  • Jarrad, L. (2013). Procedural learning is impaired in dyslexia: evidence from a meta-analysis of serial reaction time studies. Research in Developmental Disabilities 34 (10).
  • Kompridis, N. (2006). Critique and Disclosure: Critical Theory between Past and Future. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • Koseoglu, E. & Onder, D. (2011). Subjective and objective dimensions of spatial legibility. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 1191-1195.
  • Macionis, J. (2013). Sociology (15th Ed.). Boston: Pearson.
  • Paulesu, E. Brunswick, N. & Paganelli, F. (2010). Cross-cultural differences in unimpaired and dyslexic reading: Behavioral and functional anatomical observations in readers of regular and irregular orthographies. Chapter 12 in Reading and Dyslexia in Different Orthographies., United Kingdom, Hove, East Sussex: Psychology Press.
  • Rollero, C. & De Piccoli, N. (2010). Place attachment, identification and environment perception: An empirical study. Journal of Environmental Psychology, 30 (2), 198-205.
  • Schulte-Körne, G. (2010). The prevention, diagnosis, and treatment of dyslexia. Deutsches Ärzteblatt International. 107 (41), 718–726.
  • Siegel L. S. (2006). Perspectives on dyslexia. Paediatrics & child health, 11(9), 581-587.
  • Soto, S. & Montoya, M. (2022). Diverse Ways to Build Social Protection? United Nations Development Programme, UNDP.
  • Staats, H. Jahncke, H. Herzog, TR. & Hartig, T. (2016). Urban Options for Psychological Restoration: Common Strategies in Everyday Situations. PLoS ONE 11(1). 1-24.
  • Sternberg, R.J. & Sternberg, K. (2012). Cognitive Psychology (6th Ed.). Belmont, CA: Cengage Learning.
  • Tajfel, H. & Turner, J.C. (1979). An integrative theory of inter-group conflict. In W.G. Austin & S. Worchel (Eds.). The Social Psychology of Inter-group Relations (33–47). Chicago: Nelson-Hall Publishers
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd Ed.). Californai: SAGE Publications, Inc.