تبیین چالش‌های به‌کارگیری سازه در طراحی معماری؛ بررسی موردی: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری معماری اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مراحل شکل‌گیری سازه در یک فرایند طراحی شامل دو گام عمده طراحی سازه و تحلیل سازه است. «طراحی»، آفرینش و طرح کلی سازه را گویند که بیشتر در حیطه وظایف معماران است؛ لذا در این پژوهش، گام «طراحی سازه» انتخاب‌شده است که دارای بخش‌های گوناگونی است و برای فعالیت‌های معمار در مراحل ابتدایی فرایند طراحی معماری (مرحله طراحی مفهومی سازه) ضروری است. مسئله مهم در شکل‎گیری سازه، چگونگی انتقال دانش سازه در مراحل ابتدایی طراحی معماری است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی چالش‌ها، مسائل و دشواری‌های به‌کارگیری دانش سازه در فرایند طراحی معماری به‌ویژه در گام طراحی مفهومی سازه است. روش پژوهش کیفی در قالب یک تحقیق اقدام‌پژوهی با استفاده از ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه، یادداشت‌برداری و آزمون‌های عملی برای گردآوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها انتخاب‌شده است. جامعه آماری تحقیق، از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری و فارغ‌التحصیلان معماری می‌باشند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از مشارکت‌کنندگان علی‌رغم داشتن دانش سازه‌ای لازم، با چالش‌هایی درزمینه مشارکت آن در فرایند طراحی معماری مواجه هستند. دلیل بسیاری از این چالش‌ها در عدم آگاهی کافی مشارکت‌کنندگان از نسبت میان طراحی معماری و طراحی سازه و عدم توجه به اهمیت شناخت هندسی از دانش سازه و سیستم‌های سازه‎ای مشاهده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • محمودی کامل‌آباد، مهدی (1391). دانش ضمنی سازه در فرآیند طراحی. رساله برای دریافت درجه دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
  • Addis, B. (2007). Building: 3000 years of Design, Engineering and Construction. London & New York: Phaidon.
  • Alpana, R.  Dongre, S.  Deshpande A. & Ingle R. K. (2007). Emerging Architectonic Forms and Designed Forms. en Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, 1(3), 55-67.
  • Ellis, G.W., Scordilis, G.E. & Cooke, C.M. (2003). New pedagogical approaches in engineering mechanics yield increased student understanding, confidence, and commitment, 33rd Annual Frontiers in Education, FIE 2003 (T4A-15). USA.
  • Herbert, G. & Donchin, M. (2013). The Collaborators: Interactions in the Architectural Design Process. Burlington: Ashgate Publishing Company.
  • Ilkovic, J. (2014). To think in architecture, to feel in structure: Teaching Structural Design in the Faculty of Architecture. Global Journal of Engineering Education, 16, 59-65.
  • Kent, P. and Noss, R. (2002). The mathematical components of engineering expertise: the relationship between doing and understanding mathematics, Proc. I.E.E. Second Annual Symposium on Engng. Educ. (39/7). London.
  • Koschitz, D. (2020). Curved-crease Paperfolding Structures and their Tectonics. Advances in Architectural Geometry 2020 (174-187). Paris.
  • Larsen, O.P. & Tyas, A. (2003). Conceptual Structural Design: Bridging the gap between architects and engineers. London: Thomas Telford.
  • Lee, J. Maria, E.   & Moreyra G. (2009). Eladio Dieste and Félix Candela: a comparative analysis, Proceedings of the International Association for Shell and Spatial Structures (IASS) Symposium 2009 (1562-1573). Valencia.
  • Leopold, C. (2006). Geometry Concepts in Architectural Design, 12th International Conference on Geometry and Graphics. Salvador, Brazil.
  • Lewis, W. (2005). Understanding Novel Structures through Form-Finding, Proceedings of The Institution of Civil Engineers-civil Engineering (85-178). China.
  • Liapi, K.A. (2002). Geometry in architectural engineering education revisited. Journal of Architectural Engng., 8, 80-88.
  • Luyten, L. (2012). Structurally Informed Architectural Design. PHD Thesis, Department of Architecture, Chambers University of Technology. Gothenburg, Sweden.
  • Macdonald, A.J. (2019). Structure and Architecture. New York: Routledge Press.
  • Macdonald, A.J. (1997). Structural Design for Architecture. Woburn: Architectural Press.
  • Mainstone, R. J. (2001). Developments in Structural Form. Oxford: Architectural Press.
  • Maleczek, P. Mundilova, M. and o Tachi, T. (2020). Curved Crease Edge Rounding of Polyhedral Surfaces. Advances in Architectural Geometry 2020 (130-153). Paris.
  • Markadas, S. (2003). Geometry in Secondary School. Master Thesis, Florina: AUTH. Greek.
  • Millais, M. (2005).  Building Structures: From Concepts to Design. New York: Taylor & Francis press.
  • Motro, R. (2003). Tensegrity: Structural Systems for the Future. London: Hermes Science Publishing.
  • Romeo, F. (2010). The P.L. Nervi structural route: From intuition to computation through geometry, Processing of the First International Conference on Structures and Architecture, ICSA 2010. Guimaraes, Portugal. 21–23 July 2010, Editor Paulo J.S. Cruz School of Architecture. University of Minho. Portugal. CRC Press.
  • Sandaker, B.N. (2008). On Span and Space: Exploring Structures in Architecture. London: Routledge.
  • Shahriman, Z.A. Sigurjónsson, J. Liem, A. & Keitsch, M. (2008). On the role of form giving in design.  Proceedings of E&PDE 2008, the 10th International Conference on Engineering and Product Design Education. Barcelona, Spain, 04.-05.09.200810.13140/2.1.1922.4649.
  • Shareef, S. and Farivarsadri, G. (2020). An Innovative Framework for Teaching/Learning Technical Courses in Architectural Education. Journal of Sustainability. 12, 1-17.
  • Stringer, E.E.T. (2007). Action Research. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Van Mele, T. Lachauer, L. Rippmann, M. (2012). Geometry based understanding of structures. J Int Assoc Shell Spat Struct, 53, 285–295.
  • Van Niekerk, R. (2010). The state of geometry education in South Africa, Proc. 16th Annual AMESA National Congress (34-50). South Africa.
  • Velasques, A. (2013). Geometry as a Tool for Visual Organization and Proportion in Designing Aesthetic and Attractive Poducts, International Conference on Engineering and Product Design Education & September 2013, Dublin Institute of Technology (288-293). Dublin, Ireland.
  • Whitehead, R. (2013). Supporting Students Structurally: Engaging Architectural Students in Structurally Oriented Haptic Learning Exercises. In AEI 2013: Building Solutions for Architectural Engineering (236-245). USA.
  • Williams, K. Ostwald, M.J. (2015). Architecture and Mathematics from Antiquity to the Future, Volume I: Antiquity to the 1500s. Switzerland: Springer International Publishing.