تبیین چارچوب محتوایی و رویه‌‌ای آموزش مسکن در بستر دوره‌‌های تحصیلات تکمیلی در نظام آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دکتری مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

کم‌‌توجهی به موضوع آموزش مسکن به صورت یکپارچه و عدم تناسب در برخی اهداف جامعه دانشگاهی و سیاست‌‌های اتخاذ شده توسط گروه‌‌های حرفه‌‌ای، در کنار کمبود نیروهای متخصص در هر دو حوزه به منظور طراحی مکانیسم‌‌های کیفی برای کنترل و پایش مسکن بیش از پیش به عنوان یک خلأ تخصصی خودنمایی می‌‌کند. لذا هدف اصلی پژوهش تبیین چارچوب آموزش یکپارچه مسکن مبتنی بر شاخص‌‌های زمینه‌‌گرا است. آسیب‌‌شناسی دروس مرتبط با مسکن در ایران در بررسی انطباقی با جهان در راستای هدف اصلی صورت می‌‌گیرد. بدین‌‌منظور، نخست، ادبیات نظری مورد واکاوی قرار گرفته، دامنه‌‌ وسیعی از دانشگاه‌‌های منتخب واجد رشته‌‌ مسکن دسته‌‌بندی و ابعاد رویه‌‌ای و ماهوی مرتبط استخراج شدند، با تحلیل ثانویه معیارها و دسته‌‌بندیِ آنها، نظرات متخصصان این عرصه بر اساس پرسشنامه‌‌های ساختاریافته استخراج و با نرم‌‌افزار SPSS تحلیل و کدگذاری شدند. ساختار و محتوای دوره‌‌های آموزشی در راستای برطرف نمودن نیازهای جامعه نیازمند بازنگری و اصلاح مداوم است. چارچوب محتوایی و رویه‌‌ای آموزش رشته مسکن در ایران در مقطع کارشناسی‌‌ارشد را می‌‌توانند مؤلفه‌‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، مدیریتی، حقوقی- قانونی، کالبدی و زیست‌‌محیطی شکل ‌‌دهند و به عنوان ابزار کلیدی و راهنما در برنامه‌‌ریزی حوزه‌‌ آموزش مسکن مورد استفاده‌‌ سیاست‌‌گذاران و برنامه‌‌ریزان و همچنین اساتید و دانشجویان قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اعتمادی‌‌پور، مرضیه، مهدی‌‌نژاد، جمال‌الدین، و صالح صدق‌‌پور، صادق (1399). تبیین آسیب‌‌ها و ضرورت پژوهش در حوزه آموزش طراحی مسکن با رویکرد معناگرایی. ششمین کنفرانس بین‌‌المللی پژوهش‌‌های نوین در عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط زیست.
پندار، هادی (1399). بررسی گرایش آکادمیک مرتبط با مسکن در جهان و ضرورت تأسیس رشته مطالعات مسکن در ایران. طرح پژوهشی، دانشگاه هنر.
غفاری، علی، نعمتی‌‌مهر، مرجان (1390). نقش طراحی شهری در آموزش طراحی مجموعه‌‌های مسکونی. صفه، 55، ۳۳-۴۴.
قائدی، محمدرضا، گلشنی، علیرضا (1395). روش تحلیل محتوا، از کمی‌گرایی تا کیفی‌گرایی. روش‌ها و مدل‌‌های روان‌‌شناختی، 7(23), ۸۲-۵۷.
محمدی، مریم، پندار، هادی (1400). آسیب‌شناسی برنامه‌‌ آموزشی کارگاه‌ نهایی طراحی شهری با تکیه بر مقایسه‌ مهارت‌های مورد نیاز در حرفه و آموخته‌شده در دانشگاه. نامه معماری و شهرسازی،  14(32)، 67-90.
 
Black, R. T., Carn, N. G., Diaz, J., and Rabianski, J. S. (1996). The Role of the American Real Estate Society in definig and promulgating the study of real property. The Journal of Real Estate Research, 12(2), 183-193.
Boyd, D., Amidu, A. and Smith, M. (2013). Practice based body of real estate knowledge. RICS Report, November 2013. London, RICS.
Chikafalimani, S.H.P. (2010). A critical assessment of postgraduate realestate education in the Republic of South Africa. Unpublished Doctoral thesis. Preto-ria: University of Pretoria.
Dasso, J., and Woodward, L. (1980). Real estate education: Past, present and future—The search for a discipline. Appr. J., 8(4). 413–425.
Deininger, K., and Chamorro, J., (2004). Investment and Equity Effects of Land Regularisation: The Case of Nicaragua. Agricultural Economics, 30, 101-116.
Diaz, J. (1993). Science, “Engineering and the Discipline of Real Estate”. Journal of Real Estate literature, 1(2), 183-95.
Epley, D. (1996). The Current Body of Knowledge Paradigms Used in Real Estate Education and Issues in Need of Further Research. Journal of Real Estate Research, 12(2), 229–36.
Finch, J. H., and Weeks, H. S. (2003). An analysis of Real Estate curriculum at AACSB International - Accredited Institutions. Journal of Real Estate Practice and Education, 6(2), 257 - 268.
Graaskamp, J. A. (1976).”Redefining the Role of University Education and Real Estate and Urban Land Economics, Real Estate Appraiser, 23.
Kampamba, J., Nkwae, B., and Tembo, E. (2015). A Comparative Analysis of Real Estate Education Curricula in Botswana. Social Sciences MCSER, 6(5), 105-116.
Plimmer, F. (2003). Education for surveyors: An RICS perspective. In Proceedings of the 2nd FIG Reginal Conference, Marrakech, Morocco, 2–5.
Roulac, S. (2000). “Corporate Property Strategy is Integral to Corporate Business Strategy,” forthcoming in Journal of Real Estate Research, 22(1/2), 129-152.
Roulac, S. (1996). The State of the Discipline: Malaise or Renaissance.” The Journal of Real Estate Research, special issue commemorating the tenth anniversary of the American Real Estate Society, 12(2,1), 111-121.
Royal Institution of Chartered Surveyors. (2017). Available online: https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Institution_of_Chartered_Surveyors (accessed on 7 January 2017).
Thompson, F. (1968). Cartered Surveyors: Growth of a Profession; Routledge & Kegan Paul Books: London, UK.
Mooya, M. M. (2007). The impact of property education on property research in South Africa: A review. RICS Research Paper Series, 7(6), 9-32.
Nourse, H. (1995). A note on the origin of real estate in collegiate schools of business administration. J. Real Estate Res.  10, 227–234.
Schulte, K., W. Schulte-Daxbok, G. Holzmann, C., and Wiffler, M. (2005). Internationalisation of real estate education: Paper presented at the Geo-informatics (FIG) working week 2005 and GSDI-8, Egypt 16-21, 2005.
Schulte, Karl-Warner. (2005). Internationalisation of real estate education. In Proceedings of the FIG Working Week and GSDI-8, Cairo, Egypt, 16–21.
Vaughn, G. (1995). Precursors of Ely’s land economics in American universities. Land Econ.  71, 531–536.
Yu, S. (2001). New paradigms in real estate education. Pacific Rim Property Re-Search Journal, 2(7), 79-88.
سایت‌‌های دانشگاهی
https://www.ualberta.ca/business/programs/real-estate-program
http://ap.buffalo.edu/academics/graduate-degrees/ms-real-estate-development.html
https://planning.unc.edu/academics/masters/housing-commdev/
https://www.arch.columbia.edu/programs/8-m-s-real-estate-development
https://mitcre.mit.edu/masters-program/admissions
https://www.sps.nyu.edu/homepage/academics/masters-degrees/ms-in-real-estate.html:
https://mays.tamu.edu/master-of-real-estate/requirements/
https://realestate.unc.edu/
https://www.anderson.ucla.edu/centers/ucla-ziman-center-for-real-estate/courses
https://www.sauder.ubc.ca/programs/real-estate
https://carsey.unh.edu/community-development-policy-practice-ma
https://real-estate.wharton.upenn.edu/
https://www.commerce.virginia.edu/undergrad/real-estate
https://www.ihs.nl/en
https://www.rug.nl/masters/real-estate-studies/?lang=en
https://www.kth.se/en/studies/master/realestate/description-1.342195
https://courses.leedsbeckett.ac.uk/realestate_property_management/
https://www.lsbu.ac.uk/study/course-finder/real-estate-msc
 https://www.rgu.ac.uk/research/research-degree-topics/1071-sustainable-housing
https://www.ucl.ac.uk/prospective-students/graduate/taught-degrees/housing-city-planning-msc
 https://www.gla.ac.uk/postgraduate/taught/housingstudies
 https://www.stir.ac.uk/courses/pg-taught/social-sciences/housing-studies-part-time
 https://www.masterstudies.com/Master-in-Facility-and-Real-Estate-Management/Netherlands/Zuyd-Uni
 https://aal.hku.hk/tpg/programme/master-housing-management
 https://vs.ieu.edu.tr/real_estate_management/en
 https://www.meikai.ac.jp/english/faculties-and-departments/real-estate-sciences/index.html
 https://www.sde.nus.edu.sg/rst
 https://www.cst.nihon-u.ac.jp/en/graduate/g14_real-estate.html
 http://applications.ukzn.ac.za/Programmes-Offered/Postgraduate-Programmes-Listing.aspx
 https://www.deakin.edu.au/course/bachelor-property-and-real-estate
 https://handbook.unimelb.edu.au/2020/courses/mc-prop
https://www.be.unsw.edu.au/degrees/postgraduate-coursework/master-of-property-and-development
 https://www.uts.edu.au/future-students/find-a-course/master-real-estate-investment