Investigating Geometry used in Khargerd Ghiasiyyah School with Emphasis on Practical Geometry of Abolafa Bozjani

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran

2 M. A. in Islamic Architecture , Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran

Abstract

Geometry in ancient Persian texts and from the point of view of people such as Farabi, Kharazmi, Akhavan al-Safa and Ibn Haytham is divided into two categories of practical and theoretical geometry. According to these texts, practical geometry is considered to be the essence of the work of craftsmen, surveyors, surveyors and builders, and the most important external symbol of the application of practical geometry is architecture. Practical geometry is actually knowledge in industry and architecture and Surveying and mapping have been used. Among the mentioned texts, Abulofa Buzjani's treatise on practical geometry is one of the sources in which an attempt has been made to express geometry by mentioning various methods together and with simpler solutions, so that it can be useful for craftsmen. Practical geometry has played the role of knowledge in industry and has been emphasized many times in various sources and has been spread by many scientific scholars of different eras of history. Craftsmen, architects and especially architects of the Timurid period, some of whom are mentioned as engineers in ancient texts, were no exception to this and in their works, using practical geometry, have designed and built many buildings. The oldest existing work regarding the use of geometry in architecture, the use of a grid background. Meanwhile, the name of the architect Ghavam al-Din Shirazi is mentioned in ancient texts as an engineer in the Timurid era and Ghiasieh school is one of the most enduring Timurid buildings built by him, which is one of the most important and beautiful buildings in eastern Iran located in Khorasan in 848. Hijri was built by order of Ghias-ud-Din Pir Ahmad Khafafi, the minister of Shahrokh Teymouri and the most artistic architects of that time, namely Ghavam-ud-Din and Ghias-ud-Din Shirazi. The building of this school, like other similar religious buildings, has four porches and each porch has four It is half a meter wide and 11 meters high. In this research, with analytical-comparative method, first by examining and analyzing the existing documents and then matching it with Abu al-Wafa geometry, it seeks to answer these questions: How has the application of practical geometry been done in Ghiasieh school? How have checkered grids been used in the design of this school? To answer this question, first practical geometry was studied from the perspective of Western and Iranian thinkers and then according to how geometry from Abulofa Buzjani's point of view due to the connection between architecture and practical geometry and his solutions in solving geometric problems, plan and facade of Ghiasieh school Was reviewed. As a result of this research, by applying a checkered modular grid on the plan according to the dimensions of the dome and also matching the formation of spaces with Buzjani geometry, Ghavamuddin used special geometric methods and also used a specific square module in the design and construction of the building.

Keywords

Main Subjects


-     آذرخرداد، فرشته، هاشمی‌زرج‌آباد، حسن، و زارعی، علی (۱۳۹۷الف). ارزیابی هندسه کاربردی در نقشه سه بنای بقعه ابوبکر تایبادی، مسجد گوهرشاد و مدرسه غیاثیه خرگرد. مطالعات باستانشناسی پارسه، ۴(۲)، ۱۲۱-۱۳۶.
-     آذرخرداد، فرشته، هاشمی‌زرج‌آباد، حسن، و زارعی، علی (۱۳۹۷ب). بازشناسی تناسبات و الگوهای هندسی کاربردی در معماری تیموری (مطالعه موردی مدرسه غیاثیه خرگرد). پژوهشنامه خراسان بزرگ، ۳۰، ۸۱-۹۶.
-     افندی، جعفر (۱۳۸۹). رسالة معماریه (مترجم: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
-     انصاری، مجتبی ( 1367 ). اصول طراحی معماری اسلامی و سنتی. پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
-     اوزدورال، آلپای (۱۳۸۰). عمر خیام و معماری. مجله فرهنگ (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، ۳۹-۴۰، ۱۸۹- ۲۵۲.
-     اوکین، برنارد (1386). معماری تیموری در خراسان (مترجم: علی آخشینی). خراسان رضوی: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
-     بکار، عثمان (۱۳۸۱). طبقه بندی علوم از نظر حکمای مسلمان (مترجم: جواد قاسمی). مشهد: آستان قدس رضوی.
-     بهشتی‌نژاد، مهدی، سامانیان، صمد، و مازیار، امیر (۱۳۹۶). نقش رساله هندسه عملی بوزجانی در شکل‌گیری تزئینات هندسی آثار دوره سلجوقی. تاریخ علم، ۲(۱۵)، ۱۳۱-۱۴۸.
-     پوگاچنکووا، گالینا آناتولینا (1387). شاهکارهای معماری آسیای میانه سده‌های چهاردهم و پانزدهم میلادی (مترجم: داود طبایی). تهران: فرهنگستان هنر.
-     پیرنیا، محمدکریم (۱۳۶۹). شیوه‌های معماری ایران (تدوین: غلامحسین معماریان). تهران: نشر هنر اسلامی.
-     خوارزمی، محمد بن احمد (۱۹۸۹). مفاتیح العلوم حقّقه و قدّم له و وضع فهارسه ابراهیم الأبیاری الطبعة الثانیه. بیروت: دارالکتاب العربی.
-     یزدی، شرف‌الدین علی (1387). ظفر نامه (تصحیح و تحقیق: سید سعید میر محمد صادق و عبدالحسین نوایی، جلد 2). تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
-     صادقی، علیرضا، و احمدی، فریال (۱۳۸۹). تأملی بر اصول معماری در دوره تیموری با تأکید بر بازشناخت بنای مدرسه غیاثیه خرگرد. ماهنامه کتاب ماه هنر، ۱۴۹.
-     طاهری، جعفر (1394). مناسبات معماری با علوم دقیقه در متون علمی دوره اسلامی. مطالعات معماری ایران، 4(7)، 127-150. 
-     طاهری، جعفر (۱۳۹۰). نقش ریاضی‌دانان در معماری به روایت متون دوره اسلامی. تاریخ علم، ۱۰(۹)، ۳۹-۶۵.
-     طاهری، جعفر، و ندیمی، هادی (1391). بازخوانی میراث ابوالوفا بوزجانی در صناعات معماری. تاریخ علم، 13، ۶۵-۹۱.
-     عصارزادگان، نرگس (۱۳۸۹). بررسی روش‌های ابوالوفاء بوزجانی درباره تقسیم و ترکیب مربع‌ها: مربوط به الگوهای هندسی موجود در هنرهای اسلامی شهر اصفهان. کتاب ماه علوم و فنون، ۱۲۹، ۳-۵.
-     فارابی، محمدبن‌محمد (۱۳۸۹). احصاءالعلوم (مترجم: حسین خدیوجم). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
-     قربانی، ابوالقاسم، و شیخان، محمدعلی (۱۳۷0). بوزجانی نامه. تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
-     گلچین عارفی، مهدی (1388). قوام‌الدین شیرازی معمار افسانه. گلستان هنر، 16، ۷۹-۸۵.
-     لولویی، کیوان (1377). مدارس چهار ایوانی خراسان. هنر، 38.
-     منکوفسکایا ، آل. لو (۱۳۷۹). مطالعه اشکال در معماری آسیای مرکزی در پایان قرن ۱۴: آرامگاه خواجه احمد یسوی (مترجمان: بحرالعلومی و شیرازی). ایران، ۲۳، ۱۰۹-۱۲۷.
-     نجیب اغلو، گلرو (۱۳۹۶). هندسه و تزئین در معماری اسلامی (مترجم: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: نشر روزنه.
-     ویلبر، دونالد، و گلمبک، لیزا (۱۳۷۴). معماری تیموری در ایران و توران (مترجم: محمدیوسف کیانی). تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
-     هیلن برند، رابرت (۱۳۸۷). جنبه‌های معماری تیموری در آسیای میانه (مترجم: داوود طبایی). گلستان هنر، ۱۴، ۸- ۶۵.
-         Bulatov, M. S. (1978). Геометрическая гармонизация в архитектуре средней азии IX-XV BB [Geometric Harmonization in Central Asian Architecture in the 9th-15th Centuries]  (2nd ed.). Moscow: Science.
-         Bucher, F. (1972). The Drensdne Sketchbook of Vault Projection. International Congress of the History of Art, 22, 527-37.
-         Chorbachi, W. K. (1989). Beyond the Symmetries of Islamic Geometric Patterns: The Science of Practical Geometry and the Process of Islamic Design. Doctoral Dissertation, Harvard University.
-         Hejazi, M. (2005). Geometry in nature and Persian architecture. Building and Environment, 40(10), 1413-1427.
-         Hillenbrand, R. (2005). The Timurid achievement in architecture. In A. Daneshvari (Ed.), A Survey of  Persian Art, Vol. XVIII: Islamic Period, (83-126). Costa Mesa CA: Mazda Publishers.
-         Hillenbrand, R. (1999). Islamic art and architecture. Thames and Hudson.
-         Kostof, S. (1977). The Architect in the Middle Ages, East and West. In Kostof, S. (Ed.), The Architect: Chapters in the History of the Profession (59-95). New York: Oxford University Press.
-         Necipoğlu, G. (2017). The Arts of Ornamental Geometry: A Persian Compendium on Similar and Complementary Interlocking Figures. A Volume Commemorating Alpay Özdural  (Bilingual edition). Boston: Brill.
-         O’kane, B. (1976). The Madrasa Al-Ghiyāsīyya at Khargird. Iran, 14(1), 79-92.
-         Rempel, L. (1936). The Mausoleum of Isma'il the Samanid. Bulletin of the American Institute for Persian Art and Archaeology, 198-209.
-         Rosenthal, F. (1975). The Classic Heritage in Islam (Translators: Emile Marmorstein and Jenny Marmorstein). London: Routledge and Kegan Paul.
-         Saliba, G. (1999). Artisans and Mathematicians in Medieval Islam. Journal of the American Oriental Society, 119(4), 637-645.
-         Woepcke, F. (1855). Recherches sur l'histoire des sciences mathematiques chez les orientaux, d’apres des analyes et extrait d un recueil de constructions geometriques par Aboul Wafa [ms persan 169, b.n]. Journal asiatique, 5(5), 218-56, 309-59.