An Introduction to Academic Education of Interior Design in Iran; Changes in Curriculum during the Foundation

Document Type : Original Article

Author

Instructor, Department of Interior Architecture, School of Architecture and Urban Studies, University of Art, Tehran, Iran

Abstract

It is almost 60 years from the establishment of the Decorative Arts Faculty in Iran, which was the beginning of the academic education of interior design. After the revolution educating interior design encountered an interruption for about three decades, and that is one of the main reasons for the forgotten history. Nowadays after the reestablishment of the interior design education, there is a considerable lack of information about the past. The main questions are about features of the genesis period. What was the curriculum? How did the educators perform it? Is there any revision about it? Is there any exam for entrances? If there is, what were the subjects? What is the reason for the interruption? And so many questions like these. The first step is to determine the research sources. There are five main subjects about the questions: general information such as the beginning and the last year, subjects about the university programs and decisions for curriculums, information about the students such as their ability, information about graduated students at the profession and the society. Another important factor in questions is Time. Therefore, there are two main factors: Subject and Time. Several papers have already addressed the history of interior design education, however, they do not provide clear answers to such questions. For this research, the main sources are in two types: written and oral. At the first steps of the research, all written sources were studied. Lack of information made it impossible to find out the story of the past; therefore, the best approach was to investigate another type of sources, i.e. oral testimonies. For the purpose of comparison, oral testimonies are more important than the other types of sources because of the “mortality”. They will be lost forever by neglecting. Oral history research and accumulating the oral testimonies is a specialized field in historical studies that has its own subtleties. Oral history, like any other research, has two theoretical and practical fields. Synchronization of theoretical foundations and implementation of the plan leads to a better understanding of theoretical issues and, in some cases, to a more precise prediction of the practical section and the mitigating the errors. In this paper, I describe the abstract of studies on the oral history research methodology in terms of the program used for this project. By reviewing and summarizing the documents, it will be noted that using the criterion of continuity in education, interior design education in Iran is divided into the period of development and the new era. Its developmental period consists of two parts: stability and crisis. It is necessary to know the characteristics of these two for any fundamental research that qualifies for qualitative assessment. This research can be continued in the form of completion of basic information or critical and analytical review.

Keywords


-  ‏آدلر، فیلیپ (۱۳۷۹). چرا مطالعه تاریخ ارزشمند است؟ (ترجمۀ جمشید نوروزی).رشد آموزش تاریخ،4(2)، 30-31.
-  اسماعیللو، نعمت. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۱۳شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  اصفهانی، مهدی. «گردآوری اسناد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۲۰شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  اعتمادزاده، عباس. «گردآوری اسناد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۲۱شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  ایزدپناه، برزو (۱۳۸۹). بازگشایی رشته معماری داخلی در دانشگاههای کشور. گاهنامه جامعه مهندسان معماری داخلی ایران، 4.
-  ———. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۱۲شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  ایمانی، نادیه. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۲۳بهمن ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  سپهری، فریبا. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دفتر کار خانم مهندس سپهری: ۲۸بهمن ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  طاری، رضا میرمحمد علی. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۳مهر ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  قیومی بیدهندی، مهرداد (۱۳۹۶). مقدمه کتاب تاریخ آموزش طراحی معماری در دانشگاه شهید بهشتی (مؤلف: یحیی سپهری). تهران: روزنه.
-  کاتب، فاطمه. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دفتر کار خانم دکتر کاتب: ۵مهر ۱۳۹۶. مجری طرح پژوهشی.
-  کسرائی، فریدون. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» منزل و دفتر کار شخصی آقای مهندس فریدون کسرائی: ۳۱خرداد ۱۳۹۷. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  کویلن، مری کی، و دبلیو، سامر باربارا (۱۳۹۲راهنمای تاریخ شفاهی(مترجم: رضا مهاجر). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
-  کیانی، مصطفی (۱۳۸۹). معماری داخلی نیاز ضروری جامعه علمی و حرفهای. گاهنامه جامعه مهندسان معماری داخلی ایران، ۵-۶.
-  محسنی، عبدالرضا. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران»، ۲۰شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  مشهدیزاده، عباس. «گردآوری اسناد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی: ۲۱شهریور ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر.
-  معروفی، یحیی، و کیامنش، علیرضا (۱۳۸۸). تبیین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش دانشگاهی. نامه آموزش عالی،6(2)، 9-36.
-  مهندس، بهنام. «گردآوری شواهد شفاهی آموزش معماری داخلی در ایران.» دفتر کار آقای مهندس: ۲۳بهمن ۱۳۹۶. مرکز اسناد دانشگاه هنر
-  هاشمی، سیده میترا (۱۳۹۳). مقدمهای بر تاریخ شفاهی معماری ایران.تهران: روزنه.
 
-   Ritchie, D. A. (2003). Doing Oral History: A Practical Guide: A Practical Guide.Oxford University Press, USA.