Cognitive skills of architects in crafting participatory narratives

Document Type : Review Article

Authors

1 PhD Candidate, School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The complexities inherent in the participatory design process necessitate that designers acquire a diverse range of specialized skills to engage effectively and meaningfully with their peers. These essential skills encompass not only visionary capabilities that enable designers to conceptualize innovative solutions but also a nuanced and comprehensive understanding of various architectural issues and challenges that may arise during collaboration. To gain deeper insights into these vital skills, it is imperative to explore and critically analyze existing research on participatory architecture. This exploration will involve synthesizing the main concepts, theories, and findings presented in the literature, thereby providing a clearer understanding of the competencies required for successful collaboration in architectural design. By delving into these scholarly works, designers can better equip themselves with the knowledge and skills necessary to navigate the complexities of participatory environments, ultimately enhancing their effectiveness and contributions to collective projects. This study aims to identify and categorize existing research focused on the cognitive skills required by architects in participatory contexts, define participatory architecture as it pertains to these cognitive skills, and outline the specific cognitive skills necessary for architects involved in participatory processes. Employing a qualitative review methodology, relevant studies were collected and categorized, followed by thematic analysis and coding. A keyword network was generated using VOS VIEWER software to illustrate the connections among various concepts, leading to the articulation of the cognitive requirements for architects in participatory settings. The findings reveal two primary categories of participation: engagement with fellow architects and interaction with the community, comprising six subgroups. Participatory architecture is defined as a narrative-driven dialogue among citizens aimed at generating new stories. Conceptual network analysis indicates that architects must possess a diverse array of cognitive characteristics to engage effectively in participatory processes. These characteristics include the ability to discover, interpret, and apply narrative and emotional dimensions related to key concepts such as the city, home, democracy, perception, and poverty. Architects should view the city as a complex web of cultural narratives and utilize the concept of "land" to connect with the historical and cultural roots of its inhabitants. Regarding the notion of home, architects must be sensitive to gender issues and the meanings of residential spaces while interpreting the physical impacts of residents and understanding the significance of place in informal settlements. In terms of democracy and rights, participatory architects should maintain a strong commitment to citizenship rights and equality, enabling them to resolve intergenerational conflicts and adapt to changing conditions. They must also facilitate dialogues that may be culturally or socially conflicting and decentralize established concepts. In the realm of perception, architects should grasp narratives and intertextual concepts within social contexts, connecting with the hidden layers of the social psyche while appreciating the importance of open structures and the notion of incompleteness in social arts. Finally, concerning poverty and deprivation, architects should engage in dialogues with marginalized communities and connect with narratives related to disability and the emotional needs of neglected users.

Keywords

Main Subjects


اسماعیل زاده، معصومه و سلیمانی، بهزاد (1402). شناسایی اصول اجرایی در طراحی مشارکتی. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، 28(2)، ۱۲۲-۱۱۱.
بیتی، حامد، چهاردولی، ابوالفضل و آریان، جاوید (1402). جایگاه مشارکتی کاربر در فرایند طراحی فضاهای مسکونی. نشریه برنامه‌ریزی فضایی، 48(1)، ۶۹-۵۷.
به نیا، بهنام، خیراللهی، مهران، صحرا گرد، مهدی و سلطانی فر، عاطفه (1399). آموزه‌های مشارکت کودکان در فرایند طراحی معماری فضاهای دوستدار کودک (مطالعه موردی: فضاهای درمانی شهر بجنورد). اندیشه معماری، (4)7، 58-77.
پوراحمد، احمد، حبیبی، لیلا و جعفری مهرآبادی، مریم (1391). تحلیل نظریات فارابی و کاربرد آن در باب مشارکت شهروندی. باغ نظر، 9(21)، ۲۰-۱۳.
ثقفی، محمودرضا، مظفر، فرهنگ و موسوی، سید محسن (1394). بررسی تأثیر روش آموزش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو بر فرایند یادگیری در درس مقدمات طراحی معماری. نشریه علمی مرمت و معماری ایران، ۵ (۱۰)،۷۹-۹۰.
حبیبی، سید محسن و فروغی‌فر، مهران (1392). یافتن راهکارهایی برای جلب مشارکت مردم در طرح‌های مرمت شهری بر پیاه نظریه بازی. هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 18(4)، ۵-۱۴.
دیناروند، عبدالرحمان، ندیمی، حمید و علایی، علی (1396). پرورش نواموزان معماری، با بهره‌گیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه. صفه، 27(79)، ۱۸-۵.
زارع جعفر، مینا، یوسفی تذکر، مسعود، رنجبر کرمانی، محمد و یعقوبی، معصومه (1402). ارزیابی کارآمدی روش مشارکتی در آموزش طراحی معماری (نمونه مورد مطالعه: درس طراحی معماری سه دانشگاه آزاد اردبیل). نشریه معمار شهر، 6(2)، 40-64.
سلیمانی الموتی، مهتاب، طالبیان، الهام و دژدار، امید (1399). نقش مشارکت جمعی دانشجویان در فرایند کارگاه طراحی معماری. فصلنامه معماری شناسی، 8(3)، 58-79.
شرفی، مرجان و برک‌پور، ناصر (1389). گونه‌شناسی تکنیک‌های مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی شهری، برمبنای سطوح مختلف مشارکت. نامه معماری و شهرسازی، 4، 77-102.
شهاب زاده، مرجان (1394). به کارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان به‌عنوان روش مشارکتی در طراحی محیط‌های بهتر. صفه، 25(68)، ۶۰-۴۷.
طلایی، مرضیه و کاتب، مرتضی (1399). آموزش هنر جامعه محور: پدیدار شناسی چالش‌های آموزشِ هنرِ مبتنی‌بر هنرهای جوامع محلی (مورد مطالعه: عروسک‌های آیینی). مبانی نظری هنرهای تجسمی، 9، 78-90.
عزیزی، محمد مهدی و پیرکار، رضا (1402). نقش فضاهای عمومی درون محله‌ای در ارتقای مشارکت اجتماعی مطالعۀ موردی: محلۀ کوی نصر تهران. صفه، 33(3)، 79-98.
علی الحسابی، مهران و یوسف زمانی، مهرداد (1389). فرایند طراحی معماری تعامل میان طراح وبهره بردار. معماری و شهرسازی، 2(43)، ۴۲-۳۱.
قره بگلو، مینو، توکلی، بهروز، بلالی اسکویی، آزیتا و سینمار اصل، رعنا (۱۳۹۷). مفهوم مشارکت در محیط از منظر اندیشه اسلامی و اندیشه غربی. مجله پژوهش‌های معماری اسلامی، ۶ (۱)، ۶۸-۴۳.
کامل نیا، حامد و اسلامی، غلامرضا (1393). معماری جمعی: از نظریه تا عمل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گلستانی، نفیسه، خاک زند، مهدی، فیضی، محسن و کریمی، باقر (1399). تبیین ارتباط دوسویۀ ادراک منظر و مشارکت در فرایند توسعۀ منظر مشارکتی. باغ نظر، 17(90)، 35-54.
لاوسون، برایان (1393). طراحان چگونه می‌اندیشند؟ (مترجم: حمید ندیمی). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
لعل بخش، عترت و قبادیان، وحید (1400). پداگوژی طراحی مشارکتی در ایران. تهران: انتشارات اول و آخر.
مجیدی، مریم، منصوری، سید امیر، صابرنژاد، ژاله و براتی، ناصر (1400). ظرفیت‌های منظر در تحقق مفهوم مشارکت در طرح‌های شهری. نشریه  منظر، 13(54). 18-27.
مرتضوی، احمد، انصاری، حمیدرضا، و علی پور، لیلا (1403 آماده انتشار). معماری و مشارکت: مرور مضامین و چشم اندازهای در حال ظهور. نشریه معماری و شهرسازی آرمان شهر.
مظفر، فرهنگ، خاکزند، مهدی، چنگیز، فهیمه، و فرشادفر، لیلا (1394). معماری گروهی حلقه مفقوده در آموزش طراحی معماری. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 10(4)،  337-349 .
منصوری، سید امیر و فروغی، مهدا (1397). مفهوم طراحی مشارکتی منظر.  نشریه باغ نظر، 15(62)، 17-24.
نوروزی، سودا و جوان فروزنده، علی (1398). تحلیل سویه‌های مفهوم مشارکت در فرایند طراحی فضاهای عمومی. فصلنامه مطالعات شهری، 10(38)، ۶۲-۴۹.
 
Akinciturk, N., Erbil, Y., & Yücel, C. (2011). Cooperative learning in an architectural design studio. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 16(2), 35-43.
Alipour, L. (2021). The perception of students’ pre-sketching by architecture educators. International Journal of Education Through Art, 17(3), 389-406.
Anderson, J. R. (2005). Cognitive psychology and its implications. Macmillan.
Behrens, M. “Sentiment Architectures as Vehicles for Participation.” [In English]. Article. Architectural Design 87, no. 1 (2017): 98-103.
Boys, J., & Partington, Z. (2022). Abandoned in the archives? Collaborating with disabled people towards more inclusive spaces. Journal of Museum Education, 47(4), 442-458.
Brawn, M., & Gifford, B. (2002). Architectural thought: The design process and the expectant eye. Architectural Press.
Berkovich Dodig, M., & Chiles, P. (2016). ‘Spector - The sustainability inspector’: Participatory teaching, learning, and evaluation game for architects, architecture students, and pupils. Facta Universitatis, Series: Architecture and Civil Engineering.
Carrera, J. A., & Grajales, M. O. (2022). Collaborative processes in architecture as tools for social transformation in the face of patriarchal and colonial structures. Journal of Environmental Psychology, 22(3), 9–21.
Chavarría Arnau, A., Benetti, F., Giannetti, F., & Santacesaria, V. (2017). Building participatory digital narratives about medieval Padua and its territory. European Journal of Post-Classical Archaeologies, 7, 265-291. Retrieved from https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85031750402&partnerID=40&md5=f3abacffcd6c4efe49d4fc0a1deb8189
Combrinck, C., & Porter, C. J. (2021). Co-design in the architectural process. Archnet-IJAR, 15(3), 738-751.
Denicke-Polcher, S., & Donnellan, C. (2022). Reactivating underpopulated areas through participatory architecture in southern Italy by creating a home for newcomers. Architecture_MPS, 21 (1), 1-13.
Hofmann, S. (2018). Participative architecture: The way to more environmental justice. Architectural Design, 88(5), 116-121. https://doi.org/10.1002/ad.2352.
Julier, G. (2006). From visual culture to design culture. Design Issues, 22(3), 64-76.
Kaminer, T. (2014). The contradictions of participatory architecture and empire. Architectural Research Quarterly, 18(1), 31-37.
Luck, R. (2018). Participatory design in architectural practice: Changing practices in future-making in uncertain times. Design Studies Journal, 59, 139-157.
Mariotti, J., McGrath, T., Kwasny, J., Cox, S. F., Alengaram, U. J., Darvish, P., & Soutsos, M. (2023). Connecting citizens through participatory design activities: Lessons from Kuala Lumpur, Malaysia. The Design Journal, 26(4), 624–640.
McGillivray, D., Guillard, S., Ross, G., & McCaughey, P. (2023). Participatory design practice, event(s) and the activation of public space. Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability, 1–18.
Melcher, K. (2016). Many voices, one project: Participation and aesthetics in community-built practices. Plan Journal, 1(2), 351-366.
Menzel, K., Hartkopf, V., & Ilal, E. (2014). Collaborative learning and design in architecture, engineering, and construction. In Collaborative Design and Learning: Competence Building for Innovation. Westport, CT: Praeger Publishers.
Morris, J., Smith, A., & Johnson, L. (2022). Engaging communities: A study of participatory approaches in urban planning. Journal of Urban Design and Planning, 29(4), 345-367.
Myjak-Pycia, A. (2021). Forgoing the architect’s vision: American home economists as pioneers of participatory design, 1930–60. Arq: Architectural Research Quarterly, 25(1), 17-30.
Nguyen, N. T. H., & Dang, H. T. (2020). Adaptation of “participatory method” in design “for/with/by” the poor community in Tam Thanh, Quang Nam, Vietnam. Smart and Sustainable Built Environment, 9(3), 272-282.
Ortiz, C. (2013). Community-based art. Art Education Case Studies, 4.
Pelander, T., & Leino-Kilpi, H. (2010). Children’s best and worst experiences during hospitalization. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 24(4), 726-733.
Pérez-Gómez, A. (2015). Architecture, art of belonging. FAMagazine, 6(1), 1-10.
Pressman, A. (2014). Designing relationships: The art of collaboration in architecture. St. Martin’s Press.
Rodgers, M., Marques, B., & McIntosh, J. (2020). Connecting Māori youth and landscape architecture students through participatory design. Architecture and Culture, 8(2), 309-327.
Sabiescu, A., & Memarovic, N. (2013). Participatory design for cultural representation: A cultural transparency perspective. In Human-Computer Interaction – INTERACT 2013 (611-618). Springer Berlin – Heidelberg.
Sanders, E., & Brandt, E. (2010). A framework for organizing the tools and techniques of participatory design. ACM International Conference Proceeding Series.
Sanders, E., & Stappers, P. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, 4(1), 5-18.
Sara, R., & Jones, M. (2018). The university as an agent of change in the city: Co-creation of live community architecture. International Journal of Architectural Research, 12(1), 326-337.
Seve, B., Martinez, Z. M., Sega, R., & Dominguez, E. R. (2021). The city, that collective work of art: Tools for graphic expression and participatory creation in urban spaces. EGA-Revista de Expresion Grafica Arquitectonica, 26(41), 230-241.
Sharif, A. A., & Karvonen, A. (2021). Supporting, tinkering, adjusting and resisting: A typology of user translations of the built environment. Open House International, 46(2), 266-280. https://doi.org/10.1108/ohi-10-2020-0151.
Soikkeli, A., Santamäki, E., & Hynninen, O. (2023). Challenges of participatory design in apartment buildings’ renovation projects in Finland. Journal of Housing and the Built Environment, 38, 1889–1905.
Steen, M. (2013). Co-design as a process of joint inquiry and imagination. Design Issues, 29(2), 16-28.
Stierli, M., & Widrich, M. (2015). Participation in art and architecture: Spaces of interaction and occupation. I.B. Tauris.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
Vasarainen, M., Vetoshkina, L., & Paavola, S. (2024). From virtual reality to virtual safaris: New forms of participatory design in an architectural design project. CoDesign, 1–18.
Yesiltepe, M., & Demirkan, H. (2023). Reflection of empathic design process on interior architecture students’ universal design solutions. METU Journal of the Faculty of Architecture, 40(1), 59-82. https://doi.org/10.4305/metu.Jfa.2023.1.3.
Zhao, D., & Strotmann, A. (2015). Analysis and visualization of citation and co-citation networks. Synthesis Lectures on Information Concepts, Retrieval, and Services, 7(1), 1-207.