آراسته، حمیدرضا، و امیری، الهام (1391). نقش دانشگاهها در آموزش توسعه پایدار. نشریه نشاء علم،2، 29-36.
پاکساز، محمدحسین، و عبدلی، محمدرضا (1398). طراحی مدل تفسیری-ساختاری (ISM) عوامل مؤثر بر بهبود کنترلهای داخلی شرکتها مبتنی بر رویکرد فراترکیب. دانش حسابرسی، ۱۹ (۷۶)، 231-272.
پتروفسکی، ارتور، رهنما، مجید، شامپیون، فردریک، فور، ادگار، قدوره، عبدالرزاق ، لوپز، هانری، و هررا، فیلیپ (1354). آموختن برای زیستن(مترجمان: محمد قاضی، پوری سلطانی، پرویز همایون پور، داور شیخاوندی و دبیرخانه کمیسیون ملی یونسکو). تهران: انتشارات امیر کبیر.
تقییاره، فاطمه (1392). مطالعه عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر فرهنگپذیری دانشجویان. راهبرد فرهنگ، 23، 99-125.
رفیع پور، فرامرز (1368). کندوکاوها و پنداشتهها؛ مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
دبیرخانه شورای اجتماعی محلات (1396). سند ارتقاء و تعالی محله سناباد و جنت. مشهد: انتشارات بوی بهشت وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد.
رئوفی، محمود (1374). دانشگاه و توسعه فرهنگی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 10، 79-106.
سرور، رحیم، اکبری، مجید ، و طالشی انبوهی، مرضیه (1395). بررسی رابطه بین عوامل مؤثر بر شکلگیری شهر یادگیرنده (مطالعه موردی: شهر بناب). فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 18، 103-116.
سلمان زاده، سارا (1394). پارادایم تبیینی «شهر آموزش محور» تا «شهر پژوهش محور»؛ از شهر آموزشدهنده تا شهرهای علم و فناوری (تکنوپل). مدیریت شهری، 38، 105-131.
شهرداری مشهد (1386). آمایش فرهنگی و سنجش نیازهای خانوار در مناطق دوازدهگانه شهر مشهد. مشهد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دفتر مطالعات و برنامهریزی.
صرافی، مظفر (1394). آموزششناسی (پداگوژی) برنامهریزان شهری برای بازآفرینی شهرِ پایدار: به سوی دانشگاهِ بیحصار و آموزشِ اجتماع- محور. نخستین همایش ملی آموزش شهرسازی در ایران. تهران: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
عسگری قوامی، مهسا، و پرتوی، پروین (1393). بررسی امکانات و محدودیتهای شهر بجنورد جهت تدوین راهبردهای عملیاتی برای ارتقای آن به شهر آموزش دهنده. پیام مهندس، 3، 53-64.
کاظمیان، غلامرضا، و میرعابدینی، زهره (1391). شناسایی ابعاد و راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه شهری با روش فراتلفیق. چهارمین کنفرانس مدیریت و برنامهریزی شهری، مشهد: دانشگاه فردوسی.
کلانتری، خلیل (1391). مدلهای کمی در برنامهریزی (منطقهای، شهری و روستایی). تهران: فرهنگ صبا.
گامپرشت، بلیک (1392). شهر دانشگاهی در آمریکا (مترجمان: احمد پور احمد، یوسف اشرفی، حسین کلانتری و مجدالدین زندوی). تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
لطفی، سهند (1390). بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بن مایههای فرهنگی و کنش بازآفرینی. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 45، 60-47.
محمدیمهر، مژگان، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، و خوشدل، علیرضا (1390). نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر. فصلنامه راهبردهای آموزش، 4، 91-94.
ملکینیا، عماد، بازرگان، عباس ، واعظی، مظفرالدین، و احمدیان، مجید (1393). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20، 1-26.
موسیکاظمی، مهدی، رهنمایی، محمدتقی، فیروزنیا، قدیر، و گلپایگانی، محسن (1392). تحلیل عملکرد فضایی مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگ شهری کلان شهر تهران؛ مورد پژوهی: مناطق 3 و 19. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 8، 47-66.
موسیکاظمی، مهدی، رهنمایی، محمدتقی، فیروزنیا، قدیر، و گلپایگانی، محسن (1393). عملکرد مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگ شهری. جغرافیا (فصلنامه علمی ـ پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران)، 40، 29-45.
مهدوی نژاد، محمد جواد، بمانیان، محمدرضا، و امینی، معصومه (1392). ارائه الگوها و روشهای مطلوب تبدیل شهر تهران به شهر آموزش دهنده (با تأکید بر اصول و تجارب جهانی). مدیریت شهری، 31، 83-106.
- Berry, J. (2003). Conceptual approaches to acculturation. American Psychological Association.
- Berry, J. (2008). Globalisation and acculturation. International journal of intercultural relations, 32(4), 328-336.
- Byun, J., & Ryu, K. (2012). Changes in Regional Communities: The Case of the Republic of Korea’s Lifelong Learning City Project. Advances in Developing Human Resources, 14(3), 279-290.
- Cappon, P., & Laughlin, J. (2013). Canada’s Composite Learning Index: A path towards learning communities.International Review of Education, 59(4), 505-519.
- Clark, S., Hawkes, J., & Untaru, S. (2001). Culture and the Metropolis, the role of culture in urban development.Melbourne: Department of Infrastructure.
- Curson, T., Graeme, E., Foord, J., & Shaw, P. (2007). Cultural Planning Toolkit. London: EDAW, PMP and the Cities Institute.
- Duxbury, N., Hosagrahar, J., & Pascual, J. (2016). Why must culture be at the heart of sustainable urban development? UCLG (United Cities and Local Governments). Agenda 21 for culture
- Guo, S. (2014). Revisioning Education for All in the age of migration: Global challenges and opportunities for lifelong learning. International Review of Education, 60(4), 481-497.
- Han, S., & Makino, A. (2013). Learning cities in East Asia: Japan, the Republic of Korea and China. International Review of Education, 59(4), 443-468.
- Jogi, L., Karu, k., & Krabi, K. (2015). Rethinking teaching and teaching practice at university in lifelong learning context. International Review of Education, 61(1), 61-77.
- Kearns, P. (2015). Cultural Policies and Activities for Sustainable Learning Cities, Communities, and Regions. PASCAL Learning City Networks. http://pie.pascalobservatory.org.
- Preisinger-Kleine, R. (2013). An analytical quality framework for learning cities and regions. International Review of Education, 59(4), 521-538.
- Lakey, P. (2003). Acculturation: A review of the literature. Intercultural communication studies, 12(2), 103-118.
- Masgoret, A. M., & Ward, C. (2006). Culture learning approach to acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology (58–77). Cambridge University Press.
- Messina, G., & Valdes Cotera, R. (2013). Educating Cities in Latin America. International Review of Education, 59(4), 425-441.
- Milana, M., Palle, R., & Holford, J. (2016). The role of adult education and learning policy in fostering societal sustainability. International Review of education, 62(5), 523-540.
- Montgomery, J. (2003). Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration; Part 1: Conceptualising Cultural Quarters. Planning, practice & research, 18(4), 293-306.
- Murniarti, E., Nainggolan, B., Panjaitan, H., Pandiangan, L., & Widyani, I. (2018). Writing matrix and assessing literature review: A methodological element of a scientific project. Journal of Asian Development, 4(2), 133-146.
- Osborne, M., Kearns, P., & Yang, J. (2013). Learning cities: Developing inclusive, prosperous and sustainable urban communities. International Review of Education, 59(4), 409-423.
- Ozer, S., Bertelsen, P., Singla, R., & Schwartz, S. (2017). Grab Your Culture and Walk with the Global: Ladakhi Students’ Negotiation of Cultural Identity in the Context of Globalization-Based Acculturation. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(3), 294-318.
- Peercy, C., & Svenson, N. (2016). The role of higher education in equitable human development. International Review of education, 62(2), 139-160.
- Roberto, C. (2011). Discovering the treasure of learning. In Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (5-23). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
- Sam, D., & Berry, J. (2010). Acculturation: When individuals and groups of different cultural backgrounds meet. Perspectives on psychological science, 5(4), 472-481.
- Seddon, T. (2016). Sustainable development and social learning: Re-contextualising the space of orientation.International Review of Education, 62(5), 563-586.
- Soonghee, H. (2011). Introduction to building a learning city. In Jin Yang and Raúl Valdés Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (209-221). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
- Tibbitt, John. (2014). Learning cities 2020 (toolkit for helping cities learn). Scotland: PASCAL international observatory.
- UNESCO. (2016). Culture Urban Future: Global Report on Culture for Sustainable Urabn Development. Paris, France: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
- UNESCO. (2015a). UNESCO Global Network of Learning Cities. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL).
- UNESCO. (2015b). Guidelines for Building Learning Cities UNESCO Global Network of Learning Cities. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for life long learning.
- UNESCO. (2015c). Mexico City Statement on Sustainable Learning Cities. Proceeding of the 2nd International Conference on Learning Cities, Mexico City.
- UNESCO. (2017). Unlocking the Potential of Urban Communities Volume II Case Studies of Sixteen Learning Cities.Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
- Yang, J. (2013). Lifelong Learning for All & the international platform for Learning Cities. Proceeding of the 8th ITU Symposium on ICTs, the Environment and Climate Change, Turin, Italy.
- Yang, J. (2012). The development of a globe network of learning cities and a globe learning city index. Copenhagen: UNESCO Institute for Life Long Learning.
- Yang, J., & Valdés-Cotera, R. (2011). Conceptual Evolution and Policy Developments in Lifelong Learning. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
- Yanming, H. (2011). Reflections on the value of higher education. In lifelong learning, Jin Yang and Raúl Valdés Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (199-206). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
- Yu, W., & Wang, S. (2011). An Investigation into the Acculturation Strategies of Chinese Students in Germany. Intercultural Communication Studies, 20(2), 190-210.