کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری؛ بررسی تجربه و ادراک مدیران شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ ارشد مدیریت شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 استادیار گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

چکیده

شبکه‌های اجتماعی مجازی شکل جدیدی از ارتباط و تعامل را به ارمغان آورده‌اند. این شبکه‌ها به ابزار مشارکتی قدرتمند در تعامل دوسویه و راحت‌تر شهروندان با مدیران شهری تبدیل شده‌اند. استفاده از این شبکه‌ها به مدیران شهری این امکان را می‌دهد تا درکنار تعامل، به جستجوی افکار، شناخت سریع مشکل‌ها و حل آن‌ها به کمک مردم، بپردازند. پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته و با هدف تحلیل کاربرد شبکه‌های اجتماعی در افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری انجام شده است تا با بررسی ادراک و تجربه مدیران شهری ازطریق تحلیل محتوایِ کیفیِ مصاحبه‌هایِ نیمه‌ساختاریافته و تحلیل رفتار مدیران و شهروندان در شبکه‌های اینستاگرام و ایکس، ظرفیت‌ها و چالش‌های کاربرد آن‌ها را در نظام مدیریت شهری تهران تبیین کند. یافته‌ها بیانگر آن است که شرایط زمینه‌ای در ایران با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده بر شبکه‌های اجتماعی تفاوت ساختاری کلانی با دیگر کشورها دارد. از یک‌سو همان‌‌گونه که فیلترینگ شهروندان را با چالش مواجه کرده، مانع ارتباط مؤثر مدیران شهری با شهروندان به‌دلیل منع قانونی حضور آن‌ها در این شبکه‌ها نیز شده ‌است. ازسوی‌دیگر مدیران شهری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی با هدف جلب مشارکت شهروندان، آگاهی نداشته و بهره‌برداری آن‌ها از این شبکه‌ها حداکثر به اطلاع‌رسانی و گزارش اقدام‌ محدود می‌شود. محدودیت‌ها در سطح کلان و استراتژی‌های منفعت‌طلبانۀ آنان در استفاده از این شبکه‌ها و فراگیری مشارکت نمایشی درنتیجه نبود سازوکارهای مشارکتی، در عمل منجر به انفعال خودخواسته مدیران شهری و بی‌اعتمادی و انفعال شهروندان از مسئولیت‌های اجتماعی شده ‌‌است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، یعقوب و علی‌پور، پروین (1398). شبکه‌های مجازی، گزینش عقلانی و مشارکت سیاسی آنلاین. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ۸(۱)، 33-57.
اشتریان، کیومرث و امیرزاده، محمدرضا (1394). بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: تهران). فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۴۵(4)، 825-841.
برک‌پور، ناصر و بلوکات، مونا (1393). مشارکت الکترونیکی در برنامه‌ریزی و مدیریت محله‌ای. مدیریت شهری، 36، ۲۰۳-۲۲۲.
خانیکی، هادی و خجیر، یوسف (1397). رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی؛ فراتحلیل مشارکت سیاسی کاربران رسانه‌های اجتماعی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، (1)11، 101-127.
لیندلف، تامس آر و تیلور، برایان سی (1397). روش‌‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات (مترجم: عبدالله گیویان). تهران: انتشارات همشهری.
نورانی آسیابر، زهرا، شیری، طهمورث و علی محسنی، رضا (1396). بررسی آثار شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت شهروندان تهرانی با مداخله سرمایه فرهنگی و اعتماد اجتماعی. مطالعات میان فرهنگی، 12(32)، 61-85.
Alarabiat, A., Soares, D., & Estevez, E. (2020). Municipalities e-participation initiatives through Facebook: citizens perspective. ICEGOV ‘20: Proceedings of the 13th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, 551–559. https://doi.org/10.1145/3428502.3428585
Atnan, N.,  & Abrar, A-N (2023). Relation of Social Media Literacy, Trust, and Information Quality on Public Communication Behaviour in Urban Local Government Social Media in Indonesia. Malaysian Journal of Communication, 39(2), 210-226. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3902-12
Bonsón, E., Ratkai, M., & Royo, S., (2017). Chapter 4: Facebook Use in Western European Local Governments: An Overall View. In: Sobaci, M. (Ed.), Social Media and Local Governments Theory and Practice (pp. 60-76). Springer International Publishing Switzerland.
Bonsón, E., Perea, D., & Bednárová, M. (2019). Twitter as a tool for citizen engagement: An empirical study of the Andalusian municipalities. Government Information Quarterly, 36(3), 480–489. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.03.001
David, A., Yigitcanlar, T., Li, R.Y.M., Corchado, J.M., Cheong, P.H., Mossberger, K., & Mehmood, R. (2023). Understanding Local Government Digital Technology Adoption Strategies: A PRISMA Review. Sustainability,15(12), 9645. https://doi.org/10.3390/su15129645
Effing, R., Hillegersberg, J., & Huibers, T. (2013). Social Media Participation and Local Politics: A Case Study of the Enschede Council in the Netherlands. 5th International Conference on Electronic Participation (ePart), Germany. 57-68. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40346-0_6
Faber, B., Budding, T., & Gradus, R. (2020). Assessing social media use in Dutch municipalities: Political, institutional, and socio-economic determinants. Government Information Quarterly, 37(3), 101484. https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101484
Gao, X., & Lee, J. (2017). E-government services and social media adoption: Experience of small local governments in Nebraska state. Government Information Quarterly, 34(4), 627-634. http://dx.doi.org/10.1016/j.giq.2017.09.005.
Graham, M., Avery, E., & Park, S. (2015) The role of social media in local government crisis communication. Public Relations Review, 41(3), 386-394. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.02.001
Gu, T., Harrison, T., & Zhu, Y. (2020). Municipal Government Use of Social Media: An Analysis of Three Chinese Cities. Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.
Guillamón, M., Ríos, A.,  Gesuele, B., & Metallo, C., (2016). Factors influencing social media use in local governments: The case of Italy and Spain. Government Information Quarterly, 33(3), 460-471. https://doi.org/10.1016/j.giq.2016.06.005
Haro-de-Rosario, A., Sáez Martín, A., & Caba Pérez, M. (2018). Using social media to enhance citizen engagement with local government: Twitter or Facebook. New media & society, 20(1), 29–49. https://doi.org/10.1177/1461444816645652
Khasawneh, R., & Abu-Shanab, A. (2013). E-Government and Social Media Sites: The Role and Impact World. Journal of Computer Application and Technology, 1(1), 10-17. https://doi.org/10.13189/wjcat.2013.010103
Le Blanc, D. (2020). E-participation: a quick overview of recent qualitative trends (DESA, No. 163). United Nations, Department of Economic and social Affairs.
Lim, B., & Yigitcanlar, T. (2022). Participatory Governance of Smart Cities: Insights from e-Participation of Putrajaya and Petaling Jaya, Malaysia. Smart Cities, 5(1), 71–89. https://doi.org/10.3390/smartcities5010005
Lin, Y., & Kant, S. (2021). Using Social Media for Citizen Participation: Contexts, Empowerment, and Inclusion. Sustainability, 13(12), 6635. https://doi.org/10.3390/su13126635.
Lironi, E. (2016). Potential and Challenges of E-Participation in the European Union. European Parliament’s Policy Department for Citizens’ Rights and Constitutional Affairs. Retrieved from: http://www.europarl.europa.eu/supporting-analyses.
Mahajan-Cusack, L. (2016). The Impact of social media On Local Government transparency And Citizen Engagement. Doctoral dissertation, School of Public Affairs and Administration, Rutgers, The State University of New Jersey.
Mickoleit, A. (2014). Social Media Use by Governments: A Policy Primer to Discuss Trends, Identify Policy Opportunities and Guide Decision Makers. OECD Publishing Working Papers on Public Governance 26, OECD Publishing.
Pitogo, V., & Ramos, C. (2020). Social media enabled e-Participation: a lexicon-based sentiment analysis using unsupervised machine learning. ICEGOV ‘20: Proceedings of the 13th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance. 518-528. https://doi.org/10.1145/3428502.3428581
Rania, Q. (2017). Using Social Hub Media to Expand Public Participation in Municipal Urban Plans. Procedia Engineering, 198, 34 – 42. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.07.072
Roengtam, S. (2017). Social Media Use and Citizen Engagement in Local Government of Thailand. Management of Cities and Regions, 3, 33-44. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70982
Roengtam, S. (2020). The Effectiveness of Social Media Use for Local Governance Development. Sys Rev Pharm, 11(12), 218-225.
Silva, P., Tavares, A., Silva, T., & Lameiras, M., (2019). The good, the bad and the ugly: Three faces of social media usage by local governments. Government Information Quarterly, 36(3), 469–479. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.05.006
Sobaci, M. Z. (Ed.) (2016). Social Media and Local Governments, Theory and Practice Public. Part of the book series: Public Administration and Information Technology (PAIT, volume 15). Springer.
Song, C., & Lee, J. (2016). Citizens’ Use of Social Media in Government, Perceived Transparency, and Trust in Government. Public Performance & Management Review, 39(2), 430-453. https://doi.org/10.1080/15309576.2015.1108798
Stone, J., Can, S. (2019). Investigating Factors of Twitter Use among Municipal Governments. Journal of Computer Information Systems. 61(3), 1-8. https://doi.org/10.1080/08874417.2019.1628673
Stone, J., Can, S. (2020). Linguistic analysis of municipal twitter feeds: Factors influencing frequency and engagement. Government Information Quarterly, 37(4), 101468. https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101468
Torres, P., Augusto, M., & Rodrigues, T. (2023), The mechanisms that make social media effective in building citizens’ trust on local government. Digital Policy, Regulation and Governance, 25(2), 138-152. https://doi.org/10.1108/DPRG-06-2022-0069
Williamson, W., & Ruming, K. (2020). Can social media support large scale public participation in urban planning? The case of the #MySydney digital engagement campaign. International Planning Studies, 25(4), 355-371. https://doi.org/10.1080/13563475.2019.1626221
Yuan, Y., Dwivedi, Y., Tan, G-W., Cham, T-H., Ooi, K-B., Cheng-Xi Aw, E., & Currie, W. (2023). Government Digital Transformation: Understanding the Role of Government Social Media. Government Information Quarterly, 40(1), 101775. https://doi.org/10.1016/j.giq.2022.101775
URL1: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
URL2: https://datareportal.com/reports/digital-2023-iran
URL3: https://dataak.com/1402annual/
URL4: https://toolzu.com/profile-analyzer/instagram/