تحلیل مستندات علمی در زمینه آموزش نقد معماری: مطالعه مرور دامنه‌ای

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 پژوهشگر دکتری معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

با وجود اهمیت نقد در فرآیند آموزش معماری، پژوهش‌های پیشین نشان‌دهنده وجود شکاف‌های قابل‌توجه در تبیین مبانی نظری، شیوه‌ها و الگوهای آموزش نقد در این زمینه است. این موضوع نه‌تنها درک جامعی از ابعاد مختلف نقد در فضاهای دانشگاهی را دشوار ساخته، بلکه توسعه شیوه‌های مؤثر آموزش نقد را نیز محدود کرده است. این پژوهش به تحلیل و بررسی مستندات علمی مرتبط با آموزش نقد معماری می‌پردازد. هدف اصلی این مطالعه بر شناسایی روندهای کلیدی، کاستی‌های پژوهشی و گسترش مفاهیم موجود در این حوزه متمرکز است تا زمینه‌ای برای پیشبرد دانش و روش‌های آموزشی فراهم آورد. این پژوهش به روش مرور دامنه‌ای انجام شده، یک مطالعه کاربردی است و بر تحلیل محتوای 24 مقاله منتخب از پایگاه‌های استنادی وب‌آو‌ساینس، اسکوپوس و ساینس‌دایرکت استوار است. روش‌شناسی شامل تحلیل کلیدواژه‌ها، استخراج الگوهای اصلی و فرعی و بررسی جامع منابع مرتبط است. یافته‌ها نشان می‌دهد که نقد معماری عمدتاً به‌عنوان ابزاری برای تقویت مهارت‌های طراحی در استودیوهای طراحی به کار رفته و «آموزش نقد» به‌مثابه یک مهارت مستقل به‌ندرت مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل واژگان کلیدی و هم‌واژگانی حاکی از تمرکز پژوهش‌ها بر «آموزش معماری» و «استودیو طراحی» و غفلت از مفاهیمی مانند «آموزش نقد» و «نقد نظری» است. این نتایج ضرورت گسترش چارچوب‌های نظری-عملی برای غنی‌سازی تجربه نقد و بررسی تأثیر بلندمدت نقد بر مسیر حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان را برجسته می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات