دانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622An Investigation of Evolution of the Concept of “Public Art”بررسى سیر تحول و تکامل مفهوم هنر عمومى51820510.30480/aup.2009.205FAمهرانعلی الحسابىاستادیار طراحى شهرى دانشگاه علم و صنعت ایرانسلمانمرادىدانشجوى کارشناسى ارشد طراحى شهرى، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20090228Art has always played a critical role in forming cultural, social, and political symbols and especially during the last three decades, it, in form of public art, has caught the attention of artists and experts of fields related to public domains including urban designers and planners, architects, geographers, sociologists and politicians. As such, in the 20th century, a variety of factors including fast growth of cities and reduction of quality of public space as a result of urban communities’ ignorance about this growth procedure, the specialization of different fields of sciences and technologies, and understanding the role of arts in promoting the conceptual aspects of public space have been influential in giving shape to public art. Since then, one of the most important questions about public art has been whether any artwork which exists in public realm and is accessible to open space can be called public artwork.
Since public art concept, unlike other phenomenon, is not stable and changes in the course of the time, investigating different accounts of this concept, its evolution and its theoretical basis can be assumed to be one way to prepare a base for answering the question that: “what is public art?”. In the second half of the 20th century, the growth of attentions to public spaces remaining from modernist approaches to architecture and urban planning in many countries encouraged local governments to benefit from ‘a percent for art’ policy in built environment developments. With this policy, artworks, which had disappeared in such spaces for more than half a century, re-emerged in public spaces. Therefore, in the initial years of following this policy, the artists, who up until that time had exhibited their artworks in modern museums, found the opportunity to put them on view in public and accessible spaces. After less than three decades, the appearance of these artworks that were devoid of the socio-spatial dimensions of public spaces has been criticized by citizens and social and art critics. With the increase of these criticisms, a new paradigm, with socio-spatial dimensions being in its central core, emerged in public art field from the end of 1980s to the beginning of 1990s. With a deliberative and comparative review of evolution of public art concepts and definitions, this paper introduces the 1990s as the paradigm shift and public art theoretical basis transformation period, and divides the evolution of public art into two general periods; the first one since 1960s to 1990s, this period was dominated by artist-oriented public art that the modernism concepts of space was followed in designing and creating of artworks in public open spaces, and the other since 1990s up until now, which introduces the theoretical basis of the public art development process in social contexts. Drawing on related literature, a definition of public art is presented and also concerns regarding future of public art in relation to public spaces that is becoming more and more privatized in many countries, are debated.
در سه دهة اخیر، هنر عمومى و ظهورش در قلمرو همگانى توجه بسیارى از هنرمندان و متخصصان زمینه هاى مرتبط با این مقوله را، از قبیل طراحان و برنامه ریزان شهرى، معماران، جغرافیدانان، جامعه شناسان و سیاستمداران به خود جلب کرده است. یکى از مهمترین سئوالات مطرح در مورد هنر عمومى این است که آیا هر اثر هنرى با حضورش در قلمرو همگانى و فضاى بازِ در دسترس عموم به یک اثر هنر عمومى تبدیل مى شود یا خیر. از آنجا که اصول هنر عمومى نیز مانند دیگر پدیده ها با گذر زمان دچار تحول شده است، یکى از راه هاى ایجاد زمینه براى پاسخ به این سئوال، بررسى روند شکل گیرى و تکامل این پدیده و پایه هاى نظرى آن است. این مقاله با معرفى سال هاى آغازین دهه 1990 میلادى به عنوان دوره تحول پارادایم و مبانى نظرى هنر عمومى، دوران تکامل هنر عمومى معاصر را به فرآیندى با دو مرحله کلى تقسیم بندى مى کند: دورة اول از آغاز دهه 1960 م. تا آغاز دهه 1990 م. که در این دوره هنر عمومى معاصر خاصیتى هنرمند مدار دارد و دورة دوم که از دهه 1990 م. شروع مى شود و مبناى نظرى آن معرف فرآیند شکل گیرى اثر هنر عمومى در بستر هاى اجتماعى است. با توجه به بررسى هاى صورت گرفته، در پایان این مقاله تعریفى از هنر عمومى معاصر ارائه شده است.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_205_60e5a40a641c245f798027d199206bf5.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622The Principles and Concepts of Sustainable Urban Development from Viewpoint of a Phenomenological Approachاصول و مفاهیم توسعه شهرى پایدار از دیدگاهى پدیدار شناختى193420610.30480/aup.2009.206FAپروینپرتوىاستادیار گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهرانJournal Article20090310In spite of the improvements of methods, equipment, techniques and urban planning and designing processes in the 20th century, contemporary urban planning in the beginning of the 21st century is facing new challenges. This is because of the wide range of issues to be solved in one side and the need of radical changes in the ways of observing and facing these issues from the other side. New urban planning approaches, like “community planning” and “non-Euclidian mode of planning” besides most recent theories such as “critical theory” , “phenomenology”, “ethical theory” and “sustainable development” all show the importance and the need of a new attitude towards the world, human beings, environments and ultimately architecture and urban planning. In spite of the differences in principles and methods, issues such as morals versus the profits, community versus individuality and quality versus quantity, are the common principles among all the aforesaid theories. Therefore, it seems that achievement of sustainable development of cities acquires a change in content and procedure in contemporary urban planning. This paper tries to analyze the principles and concepts of urban sustainable development from viewpoint of a phenomenological approach. Therefore by applying adescriptive/analytic method, and with the use of “library studies” the basic principles of sustainable development are studied by the basic phenomenological principles such as “return to the things themselves”, “dwelling”, “lived space”, “sense of place”, “meaning” and so on. One of the most important results of this study can be the need and importance of paying attention to human existence/life as a labyrinth, elegant and complicated network of real and symbolic relations and knowing this relation network by: leaning toward qualitative and quantitative paradigms, avoiding using space only as geometrical space, resisting against optimization, considering desirability, humanity and control of small and concentrated cities instead of sprawl growth, improving “decision making” methods in different levels of urban planning by considering human and environment in dialectic manner and legitimacy of people participation in preparing and implementation of urban plans. According to these explanations, achievement of many principles of sustainable urban development such as making neighborhoods that encourage public life, applying native patterns consistent with climate, considering a rational limit of population and building density, designing based on pedestrian and public transportation, improvement of community relationships and avoiding making social ghettos would be possible only if there is a qualitative and in-depth recognition of the environment.
رویکردهاى نوین شهرسازى از جمله »برنامه ریزى اجتماعى « و »برنامه ریزى غیر اقلیدسى « در کنار جدیدترین تئوریهاى ارائه شده از جمله » تئورى انتقادى »، « تئورى پدیدار شناسى »، « تئورى اخلاقى » و »تئورى توسعه پایدار » همگی مؤید ضرورت نگرشى نوین به جهان هستى، انسانها، محیط و بالمآل معمارى و شهرسازى هستند. علیرغم تفاوتهایى در اصول و روشها، مىتوان توجه به مواردى چون اصول اخلاقى در مقابل منافع، اجتماع در مقابل فرد و کیفیت در مقابل کمیت را از اصول مشترک کلیه دیدگاههاى فوق دانست. لذا به نظر مىرسد که تحقق توسعه پایدار محلات و شهر، مستلزم چرخشى بنیادین در محتوا و رویه شهرسازى معاصر باشد. مقاله حاضر در پى بررسى و تحلیل اصول و مفاهیم توسعه پایدار شهرى از منظرى پدیدار شناختى است. از این رو با تکیه بر روشى توصیفى/ تحلیلى و با استفاده از تکنیک »مطالعات کتابخانها ى «، اصول پایها ى توسعه پایدار در بستر مفاهیم پایهاى پدیدارشناسى چون »بازگشت به خود اشیاء »، « سکنى گزینى »، « فضاى زیسته »، « حس مکان »، « معنى « و ... مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. از مهمترین نتایج این مطالعه مىتوان به ضرورت توجه به حیات انسانى به عنوان شبکهاى تودرتو، ظریف و پیچیده از ارتباطهاى واقعى و سمبولیک و شناخت این شبکه روابط با تکیه بر پارادایمهاى تحقیق کمّى و کیفى، اجتناب از تلقى »فضا « به عنوان یک فضاى صرفاً هندسى، مقاومت در مقابل بهینه سازى و توجه به مطلوبیت، انسانیت و اداره پذیرى اندازههاى کوچک و در عین حال متمرکز به جاى رشد لجام گسیخته، ارتقاء شیوههای » تصمیم سازى « در سطوح گوناگون برنامه ریزى از طریق توجه به روابط انسان و محیط به شیوهها ى دیالکتیکى و مشروعیت بخشیدن به حضور و مشارکت مردم در طرحهاى شهرى اشاره نمود.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_206_500cfb041886ff298ae92651d8e093a9.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Public Participation in Preparing Community Development Plans (Case Study: Amir-Abad, Golha Neighborhood)مشارکت مردمى در تهیه طرح هاى ساماندهى و توسعه محله اى (نمونه موردى: محله امیر آباد گل ها)355520710.30480/aup.2009.207FAمرجانشرفىدانشجوى کارشناسى ارشد برنامه ریزى شهرى و منطقه ا ى، دانشگاه هنر تهرانفاطمهرشیدى فردانشجوى کارشناسى ارشد برنامه ریزى شهرى و منطقه ا ى، دانشگاه تهرانناصربرک پوراستادیار گروه شهرسازی دانشکده معمارى و شهرسازى، دانشگاه هنر تهرانJournal Article20081105The present era can become an epoch in which public participation in planning and decision-making process and the future of urban community leads to a situation in which urban planners and public cooperate together in urban planning and community development plans. Turning ideas and participation theories in urban planning into practical techniques and approaches is very crucial because as long as these theories do not be objectified, they can’t be implemented. Moreover, according to diverse institutional and legal considerations in different countries, application of these techniques must be proportionate with these conditions. However, in Iran, practical approaches capable of turning theories and ideals into reality are not present yet. Accordingly, studying different aspects of public participation and trying to implement them is essential. In this paper after a brief investigation of participation theories, it has been tried to implement these theories introducing and benefiting from current techniques in pioneer countries in the field of participation. The main goal of the project selected as our case study, namely Amir-Abad, Golha neighborhood, is increasing quality of life using participatory approaches. The proposed factors are: safety and security, efficient transportation system, access to services, walk-able urban space and identity. It has been tried to use different methods to achieve participatory approaches. These are utilized in various steps of the project, filling questionnaires, interviewing with stakeholders and etc. in cognition step, using SWOT matrix in analysis step and setting up public hearings in designing process. The questionnaires were based on place check technique and quality of life criteria because place check can provide a focus for bringing people together to work in collaboration and can identify what is needed to be done in order to improve the place. This research shows that public participation is based on a non-elitist view of social progress. Good ideas are always generated from community, so ignoring people in urban plans leads to alienated public which feel that their views has been ignored and the plan has been imposed upon them. Successful participation process in urban plans in different environmental, social and economical conditions requires applying various levels and techniques of participation. The most important role of a planner in leading public participation in an urban plan is selecting the appropriate approaches and implementing them according to context and cultural terms. One of the findings of this research is that some of participation techniques cannot be implemented in our case study, so we tried to find out which approach is the best so that we can carry out a good participatory process. To achieve the mentioned goals, this paper has been presented in four sections. In the first section important theories in public participation will be investigated. In the second section three theories about levels of participation will be expressed. The third section offers prevalent techniques for benefiting from public participation in urban plans. At the end the outcomes of a practical experience in preparing community development plan in Amir- Abad, Golha Neighborhood will be presented.
عصر حاضر مى تواند نقطة عطف و آغاز دورها ى باشد که در آن مشارکت مردم در فرایند برنامه ریزى، تصمیم گیرى و آینده جامعه شهرى به سمتى سوق داده شود که در آن زمینه همیارى برنامه ریزان شهرو مردم در تهیه طرح ها و برنامههاى توسعه شهرى فراهم آید. با توجه به این امر، در این مقاله پس از بررسى اجمالى نظریه هاى مشارکت، عملیاتى کردن آن ها از طریق معرفى تکنیک هاى رایج و روزآمد در کشورهاى پیشرو در امر مشارکت، مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا تبدیل دیدگاه ها و نظریه هاى مشارکتى در شهرسازى به روش ها و تکنیک هاى عملى، اهمیت ویژها ى دارد. تا زمانى که این نظریه ها عملیاتى نشدها ند امکان تحقق آن ها وجود ندارد. علاوه بر این، با توجه به ملاحظات نهادى و قانونى مختلف در کشورهاى گوناگون، چگونگى استفاده از این روش ها نیز باید متناسب با ملاحظات فوق مورد توجه قرار گیرد. در ادامه، روند تهیه طرح ساماندهى بخشى از محله هشت شهردارى منطقه شش (محله امیرآباد گلها) تهران با رویکرد مشارکت به اختصار آمده است. در این طرح سعى گردیده برخى از تکنیک هاى مشارکتى معرفى شده، با توجه به شرایط زمانى، مکانى و همچنین محدودیت هاى پیش رو، در عمل به کار گرفته شود. آنچه در این طرح اهمیت بیشترى داشته، طى کردن فرایندى صحیح و مشارکتى بوده است.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_207_cc6831703fc50ab059422dd75be831a0.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Physical Character of Place: Examining the Historical Site of Sanandaj, Iranشخصیت فضایی- کالبدی هسته تاریخی شهر سنندج576920810.30480/aup.2009.208FAهوشمندعلیزادهاستادیار گروه شهرسازی، دانشگاه کردستانسیروانلاهورپورمربی گروه معماری دانشگاه کردستانJournal Article20080826http://aup.journal.art.ac.ir/article_208_adece7e81cc436b11c5e0e0e0c22052a.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Recognition of Components of the Visual System in Neighborhood of Deteriorated Urban Fabric (Case Study: Abbasi District, Tehran)بازشناسی انگاره ها نظام بصری در محلات بافت فرسوده شهری (نمونه موردی محله عباسی تهران)719120910.30480/aup.2009.209FAمجتبیانصاریدانشیار و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس تهرانمحمدرضاپورجعفردانشیار و مدیر گروه دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس تهرانعلیرضاصادقیدانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهرانمهدیحقیقت بیندانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20081230http://aup.journal.art.ac.ir/article_209_30c104780ae11aca379666056c1b9729.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Conceptualization in Architecture (A Comparative Analysis of Conceptual Architecture and Conceptual Art in Contemporary Age)مفهوم گرایی در معماری (بررسی تطبیقی ویژگی ها معماری مفهوم گرا در مقایسه با هنر مفهوم گرا در دوران معاصر)9311021010.30480/aup.2009.210FAحامدکامل نیااستادیار معماری دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضاتغابنیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهرJournal Article20081130http://aup.journal.art.ac.ir/article_210_3c99b748d891fcf933082d05805d85af.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Windmills (Asbad) Manifestation of Art and Technique (A Study Architectural Characteristics of Nashtifan's Windmills)آسباد: تجلی گاه هنر و صنعت (بررسی ویژگی ها معماری آسبادها نشتیفان)11112321110.30480/aup.2009.211FAزهرهخضریدانشجو کارشناسی ارشد مرمت اشیا فرهنگی- تاریخی، دانشگاه هنرنادیهایمانیاستادیار معماری، دانشگاه هنر0000-0002-9329-1331Journal Article20090307http://aup.journal.art.ac.ir/article_211_bd01258b0a94c4ff4ebaec3ef8364a79.pdfدانشگاه هنرنامه معماری و شهرسازی2717-12991220090622Introduction of Some Aspects of Iranian Vernacular Architecture: Construction of Ab- anbar or Underground Cisternمعرفی گوشه ای از معماری ناشناخته ایران: ساختمان آب انبارها12514121210.30480/aup.2009.212FAغلامحسینمعماریاندانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20090114http://aup.journal.art.ac.ir/article_212_2780a1f3750ca9c405af6d0d6d38fa1b.pdf