TY - JOUR ID - 798 TI - مؤلفه‌های آموزش طراحی معنامحور مسکن با رویکرد نشانه‌شناسی JO - نامه معماری و شهرسازی JA - AUP LA - fa SN - 2717-1299 AU - اعتمادی پور, مرضیه AU - مهدی نژاد, جمال الدین AU - صالح صدق پور, بهرام AD - دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران AD - دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران AD - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 27 SP - 43 EP - 58 KW - آموزش KW - طراحی KW - معنا KW - نشانه‌شناسی KW - مسکن DO - 10.30480/aup.2020.798 N2 - تضعیف وجوه هویتی و معناشناختی مسکن به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین آسیب‌ها در جامعه معماری مطرح است که می‌تواند ریشه در آموزش داشته باشد. بنابراین بهره‌گیری از نشانه‌شناسی به‌عنوان شاخص‌ترین عامل معنایی، از بهترین راهکارها در معنادهی به فضا محسوب می‌شود که از طریق توجه به مفهوم «خوانش» در آموزش طراحی، تحقق می‌یابد. پیشینه پژوهش عمدتاً در قالب بیان تعاریفی از «معنا» و «نشانه» و نیز مبانی نظری و مشکلات آموزش معماری است. آنچه که خلأ تحقیقاتی در این زمینه محسوب می‌گردد، نگرش عملی به مفاهیم «معنا» و «نشانه» در فرآیند آموزش طراحی مسکن است. این پژوهش درصدد است تا با پاسخگویی به پرسش‌های «چیستی مؤلفه‌های نشانه‌شناسانه آموزش طراحی معنامحور مسکن» و نیز «چیستی محوری‌ترین عامل مؤثر بر مؤلفه‌های نشانه‌شناسانه»، گامی در جهت تقویت حوزه معنا در آموزش معماری بردارد. این پژوهش به منظور دستیابی به هدف زمینه‌سازی فرهنگ‌محوری و نیز تقویت سطوح هویت در جامعه معماری مسکن، از روش‌های تحقیق دلفی و سندکاوی بهره می‌برد. براساس نتایج به‌دست آمده، بهره‌گیری از مؤلفه‌های «خوانش‌محوری طراحی»، «پژوهش‌محوری تمام فرآیند طراحی»، «مشارکت کاربران در روند طراحی»، «زیبایی‌شناختی معنایی» و «معانی نشانه‌ای» در آموزش طراحی مسکن جهت معنامحور نمودن خروجی طراحی‌های دانشجویان پیشنهاد می‌گردد. «خوانش ذهنی» نیز به‌عنوان محوری‌ترین عامل مؤثر بر مؤلفه‌های آموزش طراحی معنامحور تبیین می‌شود. UR - http://aup.journal.art.ac.ir/article_798.html L1 - http://aup.journal.art.ac.ir/article_798_0e0413f74872edb048effb684fc8cc44.pdf ER -