TY - JOUR ID - 720 TI - بررسی شیوه‌های مختلف نقد در آتلیه‌های معماری JO - نامه معماری و شهرسازی JA - AUP LA - fa SN - 2717-1299 AU - علیزاده میاندوآب, آیناز AU - اکرمی, غلامرضا AD - دانشجوی دکتری معماری، پردیس بین‌الملل کیش، دانشگاه تهران، استان هرمزگان، جزیره کیش AD - دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، استان تهران، شهر تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 24 SP - 47 EP - 62 KW - طراحی KW - معماری KW - آتلیه KW - نقد KW - کرکسیون DO - 10.30480/aup.2020.720 N2 - طراحی معماری چالش اصلی دانشجویان رشته معماری است که در طول دورۀ آموزشی با آن مواجه هستند. هدف این پژوهش، بررسی روش‌های مؤثر شیوه‌های نقد در آتلیه‌های معماری و میزان اثرگذاری آن بر فرآیند یادگیری، با توجه به روش‌های مختلف نقد است. عوامل اصلی در نقد که توسط استادان انجام می‌شود عبارت‌اند از: تبیین طرح، توصیف، تجزیه، تحلیل و قضاوت طرح. در این پژوهش به انواع مختلف نقد مانند نقد بر سر میز، نقد گروهی، تعاملات غیررسمی، تحویل موقت، تحویل نهایی و روش‌های ارزیابی جدید مانند نقد هم‌تراز، نقد عمومی، کنفرانس، نقد مکتوب، پنل بحث، نمایشگاه و کرکسیون پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش 57 نفر از دانشجویان دروس طراحی معماری دانشگاه ارومیه است که به سه گروه تقسیم شده‌اند. از هر گروه سؤال شده است که؛ مؤثرترین روش برای انتقال دانسته‌ها، تجربیات، دانش و یادگیری دروس کارگاهی چیست؟ با مقایسۀ جواب‌های سه گروه، نتایج متفاوتی به‌دست آمده است: دانشجویان دروس مقدمات طراحی (1) و (2)، کرکسیون‌های فردی و نقد بر سر میز را روشی مناسب دانستند. دانشجویان دروس طرح معماری (1) و (2)، روش کرکسیون فردی را چندان مناسب ندانستند و معتقد بودند که نقد و کرکسیون گروهی نقش مؤثرتری در یادگیری ایفا می‌کند. دانشجویان دروس طراحی (3) و (4) و (5) ضمن تأکید بر کارایی نقد گروهی، تحویل موقت را یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری می‌دانند. UR - http://aup.journal.art.ac.ir/article_720.html L1 - http://aup.journal.art.ac.ir/article_720_dacbb3d01f784b5a5aed8418133ebc69.pdf ER -