TY - JOUR ID - 691 TI - آموزش برداشت آگاهانه از نمونه‌های معماری: رویکردها و راهکارها JO - نامه معماری و شهرسازی JA - AUP LA - fa SN - 2717-1299 AU - علیپور, لیلا AU - فیضی, محسن AU - محمد مرادی, اصغر AU - اکرمی, غلامرضا AD - استادیار معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، استان تهران، شهر تهران AD - استاد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، استان تهران، شهر تهران AD - دانشیار معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، استان تهران، شهر تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 22 SP - 91 EP - 106 KW - برداشت از اثر KW - ایده‌آفرینی KW - طراح KW - آموزش معماری DO - 10.30480/aup.2019.691 N2 - دانشجویان معماری معمولاً در شروع طراحی نمونه‌های مشابه را جست‌وجو و مطالعه می‌کنند. توصیه به بهره‌گیری از آثار معماری در طراحی در جهت ارتقای کیفیت طراحی انجام می‌شود. اما اگر این آثار به شیوه نادرست استفاده شوند به کپی‌برداری و برداشت سطحی منجر می‌گردند. در این پژوهش سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان به دانشجویان شیوه صحیح برداشت از آثار معماری را آموخت. در این تحقیق فرآیند بهره‌گیری از آثار تحت عنوان فرآیند برداشت در سه مرحله انتخاب اثر، خواندن اثر و آفریدن ایده تعریف می‌شود. سپس به مطالعات و دستاوردهای سایر پژوهشگران مراجعه شده، عوامل مؤثر، رویکردها و راهکارهای ارتقای هر مرحله از برداشت به روش کیفی بررسی می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در مرحله انتخاب اثر، نوع داده (نقشه‌ها، تصاویر، دیدن واقعیت اثر، زمینه و سایر آثار مرتبط) بر مراحل بعد تأثیرگذار است. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد ویژگی‌های طراح (خبرگی، توانایی، اهداف و رویکردها) بر کل فرآیند برداشت مؤثر است. در انتها نتیجه‌گیری می‌شود که راهکارهای ارتقای برداشت که می‌تواند در آموزش معماری مورد استفاده قرار گیرد شامل استفاده از آثار متنوع و داده‌های متنوع از اثر، خواندن همه‌جانبه، ارتقای مهارت ایده‌آفرینی و تمرین برداشت است. UR - http://aup.journal.art.ac.ir/article_691.html L1 - http://aup.journal.art.ac.ir/article_691_54cba7fe50d538d3280278aee1e12a7e.pdf ER -