ORIGINAL_ARTICLE
پدیدارشناسی تجربهزیسته ساکنان بافت تاریخی شهر یزد در مواجهه با گردشگری
با تبدیل جامعه به مقصد گردشگری، زندگی ساکنان تحتتأثیر قرار گرفته و دستیابی به گردشگری پایدار با هدف حفظ و ارتقا ویژگیهای ساکنان اهمیت ویژهای در عرصه برنامهریزی توسعه گردشگری مییابد. با افزایش روند روبهرشد گردشگری داخلی و خارجی، توسعه گردشگری پایدار در یک منطقه نیازمند توجه به خواستهها و ادراکات ساکنان نسبت به پدیده گردشگری بوده و نادیدهگرفتن این موضوع میتواند چالشهایی را در بلندمدت برای توسعه گردشگری در منطقه ایجاد کند. پژوهش حاضر از پارادایم تفسیری و بهطور خاص رویکرد پدیدارشناسی برگرفته از آرای هایدگر بهره برده است تا با تأکید بر وجه ادراکی گردشگری از منظر کسانی که آن را تجربه میکنند، یعنی ساکنان بافت تاریخی شهر یزد به موضوع بپردازد. جمعآوری دادهها از طریق مشاهدات میدانی و مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ساکنان بافت تاریخی گردشگرپذیر شهر یزد و با استفاده از پدیدارشناسی اول شخص و اگزیستانسیال انجام شده است. دادهها نیز با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی کدگذاری شده و چارچوب مفهومی روایت پدیدارشناسانه ساکنان بافت تاریخی شهر یزد در مواجهه با پدیده گردشگری و مؤلفههای اصلی و فرعی آن تدوین شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، تجربهزیسته ساکنان بافت تاریخی (با مؤلفههای فرعی ویژگیهای فردی، روابط زیسته، ارزشها) و ویژگیهای زیستجهان بافت تاریخی (با مؤلفههای فرعی فضای کسبوکار، فضای کالبدی-محیطی، فضای اجتماعی و فضای شخصی-سکونتی)، بهعنوان عوامل مؤثر در پدیدارشناسی تجربهزیسته ساکنان بافت تاریخی شهر یزد در مواجهه با گردشگری شناسایی شدهاند.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_814_9e4a3de58deeeca9061bbe83a277f91e.pdf
2020-12-21
1
28
10.30480/aup.2020.2299.1454
پدیدارشناسی
گردشگری
تجربهزیسته
ساکنان
بافت تاریخی یزد
شراره
عظیمی
sharareh_azimi@yahoo.com
1
دکتری شهرسازی، گروه برنامهریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
پروین
پرتوی
p.partovi@yahoo.com
2
استاد گروه آموزشی برنامهریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
AUTHOR
امامی سیگارودی، عبدالحسین، دهقان نیری، ناهید، رهنورد، زهرا، نوری، و سعید، علی (1391). روش شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامع نگر، 22(2)، 56-63.
1
آپوستولوپولوس، یورکوس (1383). جامعه شناسی گردشگری (مترجم: بیژن شفیعی). رشت: انتشارات وارسته.
2
بابک معین، مرتضی (1394). معنا بهمثابه تجربهزیسته. تهران: انتشارات سخن.
3
بهزادفر، مصطفی، و شکیبامنش، امیر (1393). جستاری بر فلسفه پدیدارشناسی مکان؛ بررسی اندیشههای دیوید سیمون در رابطه با مفهوم خانه بهمثابه یک مکان. هویت شهر، 8 (17)، 5-14.
4
پالمر، ریچارد (1377). علم هرمنوتیک: نظریه تاویل در فلسفههای شلایرماخر، دیلتای، هایدگر، گادامر (مترجم: محمد سعید حنایی کاشانی). تهران: هرمس.
5
پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد http://hcyb.ir
6
پرتوی، پروین (1394). پدیدارشناسی مکان. تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
7
پنجتنی، منیره، منصوریان، یزدان، و مبینی، مهتاب (1396). پدیدارشناسی تجربه زیباشناختی مکان: مطالعه موردی میدان نقش جهان. پژوهشهای فلسفی، 11(20)، 23-60.
8
ریختهگران، محمدرضا (1382). مقالاتی درباره پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته. تهران: ساقی.
9
شریعتی مزینانی، سعید (1394). رهیافت پدیدارشناسانه در مطالعات گردشگری. دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 3(6)، ۹-۳۸.
10
عابدی، حیدرعلی (1389). کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی. فصلنامه راهبرد، 19 (54)، 207-224.
11
عادلی، سمیرا (1391). بررسی نگرش جامعه میزبان نسبت به گردشگری و پیامدهای آن دریک بافت زنده تاریخی، پژوهش موردی: بافت تاریخی فهادان یزد. هنرهای زیبا، 4 (17)، 81-94.
12
کرسول، جان (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قومنگاری، مطالعه موردی (مترجمان: حسن داناییفرد و حسین کاظمی). تهران: اشراقی.
13
مرکز آمار ایران www.amar.org.ir
14
مومنی راد، اکبر، علی آبادی، خدیجه، فردانش، هاشم، و مزینی، ناصر (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج.فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 14(۴)، 187-222.
15
نوربرگ شولتز، کریستین (1381). مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی (مترجم: محمود امیر یاراحمدی). تهران: انتشارات آگه.
16
واعظی، احمد (1380). درآمدی بر هرمنوتیک. تهران: پژوهشکده فرهنگ و اندیشه معاصر.
17
هایدگر، مارتین (1381). شعر زبان و اندیشه رهایی (مترجم: عباس منوچهری). تهران: مولی.
18
هایدگر، مارتین (۱۳۸۹). هستی و زمان (مترجم: سیاوش جمادی). تهران: انتشارات ققنوس.
19
- Andereck, K. L. & Nyaupane, G. P. (2011). Exploring the nature of tourism and quality of life: perceptions among residents. Journal of Travel Research, 50, 248-260.
20
- Andriotis, K. (2009). Sacred Site Experience. A Phenomenological Study. Annals of Tourism Research, 36(1), 64–84.
21
- Andriotis, K., & Voughan, R. D. (2003). Urban Residents' Attitudes toward Tourism Development: The Case of Crete.Journal of Travel Research 42(2), 172-185.
22
- Aquino, R, S., Lück, L., & Schänzel, H. A. (2018). A conceptual framework of tourism social entrepreneurship for sustainable community development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, 23-32.
23
- Aref, F. (2011). The effects of tourism on quality of life: a case study of Shiraz, Iran. Life Science Journal, 8(2), 26-30.
24
- Ateljevic, I., Pritchard, A., & Morgan, N. (2007). The critical turn in tourism studies. Amsterdam: Elsevier.
25
- Castillo, M. (2011). Critical Epistemology of Tourism: What is it? Tourism Analysis, 22(3), 516-538.
26
- Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a Heritage Museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29(5), 444–459.
27
- Cohen, E. (1979). Rethinking the Sociology of Tourism. Annals of Tourism Research, 6(1), 18-35.
28
- Deery, M., Jago, L. & Fredline, L. (2012). Rethinking social impacts of tourism research: A new research agenda. Tourism management, 33, 64-73.
29
- Ebejer, J. (2019). Urban heritage and cultural tourism development: a case study of Valletta’s role in Malta’s tourism. Journal of Tourism and Cultural Change, 17 (3), 306-320.
30
- Glaser, B. G., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21.
31
- Gursoy, D., & Rutherford, D. (2004). Host Attitudes toward Tourism: An Improved Structural Model. Annals of Tourism Research, 31 (3), 495 – 516.
32
- Harrill, R. (2004). Residents’ attitudes toward tourism development: a literature review with implications for tourism planning. Journal of Planning Literature, 18(3), 251-266.
33
- Hsu, C., Chen, M., & Yang, S. (2019). Residents’ Attitudes toward Support for Island Sustainable Tourism. Sustainability, 11, 5051.
34
- Ingram, G. (2002). Motivations of farm tourism hosts and guests in the South West Tapestry Region, Western Australia: A phenomenological study. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 2(1), 1-12.
35
- Isaksson, R., & Garvare, R. (2003). Measuring Sustainable Development Using Process Models. Managerial Auditing Journal, 18(8), 649 – 656.
36
- Jackson, G. (2006). Developing Regional Tourism in China: The Potential for Activating Business Clusters in a Socialist Market Economy. Tourism Management, 27 (4), 695 – 706.
37
- Jafari, J. (2000). Encyclopedia of tourism. Los Angeles: Routledge.
38
- Jamal, T. (2016). Encyclopedia of Tourism: Phenomenology. Switzerland: Springer.
39
- Jamal, T. B., & Everett, J. (2007). Resisting rationalisation in the natural and academic life-world: critical tourism research or hermeneutic charity? In I. Ateljevic, A. Pritchard and N. Morgan (Eds.), the Critical Turn in Tourism Studies (57-76). Oxford: Elsevier.
40
- Jamal, T., & Hollinshead, K. (2001). Tourism and the forbidden zone: The underserved power of qualitative inquiry.Tourism Management, 22(1), 63–82.
41
- Jamal, T., & Stronza, A. (2008). ‘‘Dwelling’’ with ecotourism in the Peruvian Amazon: Cultural relationships in local-global spaces. Tourist Studies, 8(3), 313–336.
42
- Jiménez, C. N., & Nechar, M. C. (2015). Phenomenon of Tourism. In Jafar Jafari, Xiao, Hongge (Eds.), Encyclopedia of Tourism. Switzerland: Springer.
43
- Jordana, E., J. Spencer, D. M., & Prayag, G. (2019). Tourism impacts, emotions and stress. Annals of Tourism Research, 75, 213–226.
44
- Kim, K., Uysal, M., & Sirgy, M. J. (2013). How does tourism in a community impact the quality of life of community residents? Tourism Management, 36, 527-540.
45
- Li, Y. (2000). Geographical consciousness and tourism experience. Annals of Tourism Research, 27(4), 863–883.
46
- Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA, USA: Sage.
47
- Lipovcan, L., Brajsa-Zganec, N., & Poljanec-Boric, S. (2014). What is good for tourists should be good for residents too: the relationship between the quality of the touristic offer and subjective well-being of residents. Tourism Analysis,19(6), 719-190.
48
- MacCannell, D. (1976). The Tourist: A New Theory of the Leisure Class Schoecken. New York: Schocken Book.
49
- Manap, A. A., Aman, O., & Rahmiati, F. (2011). The impact of tourism innovation on quality of life residents in the community: a case study of Sungai Melaka. International conference on management (ICM 2011) proceeding, 334-342. June 13-14, June 2011, Penang, Malaysia.
50
- Masberg, B. A., & Silverman, L. H. (1996). Visitor experiences at heritage sites: A phenomenological approach. Journal of Travel Research, 34(4), 20–25.
51
- Mason, J. (2003). Qualitative Researching. London: Sage Publications Ltd.
52
- Mc Gehee, N. G., & Andereck, K. (2004). Factors predicting rural residents' support of tourism. Journal of Travel Research, 43(2), 131-140.
53
- McDougall, G. H., & Munro, H. (1987). Scaling and attitude measuremet in tourism and travel research. In J. R. B Ritchie, Goeldner, C. R. (Eds.), Travel, tourism, and hospitality research. A handbook for managers and researchers (87-100). New York: John Wiley & Sons, Inc.
54
- Moscardo, G. (2012). Building social capital to enhance the quality I life of destination residents. In M. Uysal, R. Perdue, & M. J. Sirgy (Eds.), Handbook of tourism and quality-of-life research: Enhancing the lives of tourists and residents of host communities (403-421). Dordrecht, Netherlands: Springer.
55
ORIGINAL_ARTICLE
نقشآفرینی مراکز آموزش عالی در ارتقاء فرهنگپذیری اجتماع شهری یادگیرنده بررسی موردی: محلههای سناباد و جنت، مشهد
کلانشهر مشهد با حضور مستمر میلیونها زائر، کانون بزرگ ارتباط اقوام و فرهنگهای مختلف است. این حضور علاوه بر فرصتهای متعدد اقتصادی و گردشگری، زمینه برخورد جریانهای فرهنگی ناهمسو با یکدیگر را ایجاد کرده است؛ جریانهای فرهنگی که ارزشهایی گاه متضاد با یکدیگر را پشتیبانی میکنند و این تضاد عامل چالشهای فرهنگی در شهر مشهد شده است. پژوهش حاضر هدف خود را بهکارگیری انگاشت شهر یادگیرنده و تأکید بر نقش مراکز آموزش عالی همچون عامل وحدتبخش این جریانها، برای تقویت هویت فرهنگی در این شهر قرار داده است. شهر یادگیرنده با ایجاد فضای تجربیات مختلف، دربرگیرنده تمامی گروههای اجتماعی و فرهنگی است و فرآیند یادگیری شهروندان و فرهنگپذیری را تسهیل میبخشد. برای دستیابی به هدف مقاله معیارها و شاخصهای پژوهش با روش فراتلفیق استخراج و وزندهی شدهاست. دادههای جمعآوری شده از طریق پیمایش میدانی (با 150 پرسشنامه از جامعه آماری) و مطالعات اسنادی، با شاخصهای توزیع جمعیتی، فضایی و اجتماعی سنجیده شده است. و در نهایت رتبهبندی نواحی هفتگانه بهوسیله مقادیر استاندارد شده حاصل از سنجش شاخصها صورت پذیرفت. نتیجه این تحلیل تعیین ناحیه برخوردار از الزامات فرهنگپذیری، بهعنوان محرک توسعه فرهنگی و فرهنگپذیری و ارائه پیشنهاد برای فراهمکردن ساختار فضایی و نهادی تسهیلکننده یادگیری، با امکان حضور جریانهای مختلف فرهنگی و با تقویت نقش مراکز آموزش عالی بهعنوان واحد میانجی ارتباطات این جریانها است.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_815_8c1531bbe13e5976d39c534a9654658d.pdf
2020-12-21
33
50
10.30480/aup.2020.2719.1549
فرهنگ شهری
فرهنگپذیری
شهر یادگیرنده
مراکز آموزش عالی
کلانشهر مشهد
مطفر
صرافی
sarrafi@sbu.ac.ir
1
استاد گروه برنامهریزی و طراحی شهری و منطقهای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
وحیده
ابراهیم نیا
v_ebrahimnia@sbu.ac.ir
2
استادیار گروه برنامهریزی و طراحی شهری و منطقهای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فائزه
همدانچی
f.hamedanchi@sbu.ac.ir
3
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، گروه برنامهریزی و طراحی شهری و منطقهای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
آراسته، حمیدرضا، و امیری، الهام (1391). نقش دانشگاهها در آموزش توسعه پایدار. نشریه نشاء علم،2، 29-36.
1
پاکساز، محمدحسین، و عبدلی، محمدرضا (1398). طراحی مدل تفسیری-ساختاری (ISM) عوامل مؤثر بر بهبود کنترلهای داخلی شرکتها مبتنی بر رویکرد فراترکیب. دانش حسابرسی، ۱۹ (۷۶)، 231-272.
2
پتروفسکی، ارتور، رهنما، مجید، شامپیون، فردریک، فور، ادگار، قدوره، عبدالرزاق ، لوپز، هانری، و هررا، فیلیپ (1354). آموختن برای زیستن(مترجمان: محمد قاضی، پوری سلطانی، پرویز همایون پور، داور شیخاوندی و دبیرخانه کمیسیون ملی یونسکو). تهران: انتشارات امیر کبیر.
3
تقییاره، فاطمه (1392). مطالعه عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر فرهنگپذیری دانشجویان. راهبرد فرهنگ، 23، 99-125.
4
رفیع پور، فرامرز (1368). کندوکاوها و پنداشتهها؛ مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
5
دبیرخانه شورای اجتماعی محلات (1396). سند ارتقاء و تعالی محله سناباد و جنت. مشهد: انتشارات بوی بهشت وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد.
6
رئوفی، محمود (1374). دانشگاه و توسعه فرهنگی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 10، 79-106.
7
سرور، رحیم، اکبری، مجید ، و طالشی انبوهی، مرضیه (1395). بررسی رابطه بین عوامل مؤثر بر شکلگیری شهر یادگیرنده (مطالعه موردی: شهر بناب). فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 18، 103-116.
8
سلمان زاده، سارا (1394). پارادایم تبیینی «شهر آموزش محور» تا «شهر پژوهش محور»؛ از شهر آموزشدهنده تا شهرهای علم و فناوری (تکنوپل). مدیریت شهری، 38، 105-131.
9
شهرداری مشهد (1386). آمایش فرهنگی و سنجش نیازهای خانوار در مناطق دوازدهگانه شهر مشهد. مشهد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دفتر مطالعات و برنامهریزی.
10
صرافی، مظفر (1394). آموزششناسی (پداگوژی) برنامهریزان شهری برای بازآفرینی شهرِ پایدار: به سوی دانشگاهِ بیحصار و آموزشِ اجتماع- محور. نخستین همایش ملی آموزش شهرسازی در ایران. تهران: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
11
عسگری قوامی، مهسا، و پرتوی، پروین (1393). بررسی امکانات و محدودیتهای شهر بجنورد جهت تدوین راهبردهای عملیاتی برای ارتقای آن به شهر آموزش دهنده. پیام مهندس، 3، 53-64.
12
کاظمیان، غلامرضا، و میرعابدینی، زهره (1391). شناسایی ابعاد و راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه شهری با روش فراتلفیق. چهارمین کنفرانس مدیریت و برنامهریزی شهری، مشهد: دانشگاه فردوسی.
13
کلانتری، خلیل (1391). مدلهای کمی در برنامهریزی (منطقهای، شهری و روستایی). تهران: فرهنگ صبا.
14
گامپرشت، بلیک (1392). شهر دانشگاهی در آمریکا (مترجمان: احمد پور احمد، یوسف اشرفی، حسین کلانتری و مجدالدین زندوی). تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
15
لطفی، سهند (1390). بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بن مایههای فرهنگی و کنش بازآفرینی. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 45، 60-47.
16
محمدیمهر، مژگان، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، و خوشدل، علیرضا (1390). نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر. فصلنامه راهبردهای آموزش، 4، 91-94.
17
ملکینیا، عماد، بازرگان، عباس ، واعظی، مظفرالدین، و احمدیان، مجید (1393). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20، 1-26.
18
موسیکاظمی، مهدی، رهنمایی، محمدتقی، فیروزنیا، قدیر، و گلپایگانی، محسن (1392). تحلیل عملکرد فضایی مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگ شهری کلان شهر تهران؛ مورد پژوهی: مناطق 3 و 19. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 8، 47-66.
19
موسیکاظمی، مهدی، رهنمایی، محمدتقی، فیروزنیا، قدیر، و گلپایگانی، محسن (1393). عملکرد مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگ شهری. جغرافیا (فصلنامه علمی ـ پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران)، 40، 29-45.
20
مهدوی نژاد، محمد جواد، بمانیان، محمدرضا، و امینی، معصومه (1392). ارائه الگوها و روشهای مطلوب تبدیل شهر تهران به شهر آموزش دهنده (با تأکید بر اصول و تجارب جهانی). مدیریت شهری، 31، 83-106.
21
- Berry, J. (2003). Conceptual approaches to acculturation. American Psychological Association.
22
- Berry, J. (2008). Globalisation and acculturation. International journal of intercultural relations, 32(4), 328-336.
23
- Byun, J., & Ryu, K. (2012). Changes in Regional Communities: The Case of the Republic of Korea’s Lifelong Learning City Project. Advances in Developing Human Resources, 14(3), 279-290.
24
- Cappon, P., & Laughlin, J. (2013). Canada’s Composite Learning Index: A path towards learning communities.International Review of Education, 59(4), 505-519.
25
- Clark, S., Hawkes, J., & Untaru, S. (2001). Culture and the Metropolis, the role of culture in urban development.Melbourne: Department of Infrastructure.
26
- Curson, T., Graeme, E., Foord, J., & Shaw, P. (2007). Cultural Planning Toolkit. London: EDAW, PMP and the Cities Institute.
27
- Duxbury, N., Hosagrahar, J., & Pascual, J. (2016). Why must culture be at the heart of sustainable urban development? UCLG (United Cities and Local Governments). Agenda 21 for culture
28
- Guo, S. (2014). Revisioning Education for All in the age of migration: Global challenges and opportunities for lifelong learning. International Review of Education, 60(4), 481-497.
29
- Han, S., & Makino, A. (2013). Learning cities in East Asia: Japan, the Republic of Korea and China. International Review of Education, 59(4), 443-468.
30
- Jogi, L., Karu, k., & Krabi, K. (2015). Rethinking teaching and teaching practice at university in lifelong learning context. International Review of Education, 61(1), 61-77.
31
- Kearns, P. (2015). Cultural Policies and Activities for Sustainable Learning Cities, Communities, and Regions. PASCAL Learning City Networks. http://pie.pascalobservatory.org.
32
- Preisinger-Kleine, R. (2013). An analytical quality framework for learning cities and regions. International Review of Education, 59(4), 521-538.
33
- Lakey, P. (2003). Acculturation: A review of the literature. Intercultural communication studies, 12(2), 103-118.
34
- Masgoret, A. M., & Ward, C. (2006). Culture learning approach to acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology (58–77). Cambridge University Press.
35
- Messina, G., & Valdes Cotera, R. (2013). Educating Cities in Latin America. International Review of Education, 59(4), 425-441.
36
- Milana, M., Palle, R., & Holford, J. (2016). The role of adult education and learning policy in fostering societal sustainability. International Review of education, 62(5), 523-540.
37
- Montgomery, J. (2003). Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration; Part 1: Conceptualising Cultural Quarters. Planning, practice & research, 18(4), 293-306.
38
- Murniarti, E., Nainggolan, B., Panjaitan, H., Pandiangan, L., & Widyani, I. (2018). Writing matrix and assessing literature review: A methodological element of a scientific project. Journal of Asian Development, 4(2), 133-146.
39
- Osborne, M., Kearns, P., & Yang, J. (2013). Learning cities: Developing inclusive, prosperous and sustainable urban communities. International Review of Education, 59(4), 409-423.
40
- Ozer, S., Bertelsen, P., Singla, R., & Schwartz, S. (2017). Grab Your Culture and Walk with the Global: Ladakhi Students’ Negotiation of Cultural Identity in the Context of Globalization-Based Acculturation. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(3), 294-318.
41
- Peercy, C., & Svenson, N. (2016). The role of higher education in equitable human development. International Review of education, 62(2), 139-160.
42
- Roberto, C. (2011). Discovering the treasure of learning. In Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (5-23). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
43
- Sam, D., & Berry, J. (2010). Acculturation: When individuals and groups of different cultural backgrounds meet. Perspectives on psychological science, 5(4), 472-481.
44
- Seddon, T. (2016). Sustainable development and social learning: Re-contextualising the space of orientation.International Review of Education, 62(5), 563-586.
45
- Soonghee, H. (2011). Introduction to building a learning city. In Jin Yang and Raúl Valdés Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (209-221). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
46
- Tibbitt, John. (2014). Learning cities 2020 (toolkit for helping cities learn). Scotland: PASCAL international observatory.
47
- UNESCO. (2016). Culture Urban Future: Global Report on Culture for Sustainable Urabn Development. Paris, France: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
48
- UNESCO. (2015a). UNESCO Global Network of Learning Cities. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL).
49
- UNESCO. (2015b). Guidelines for Building Learning Cities UNESCO Global Network of Learning Cities. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for life long learning.
50
- UNESCO. (2015c). Mexico City Statement on Sustainable Learning Cities. Proceeding of the 2nd International Conference on Learning Cities, Mexico City.
51
- UNESCO. (2017). Unlocking the Potential of Urban Communities Volume II Case Studies of Sixteen Learning Cities.Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
52
- Yang, J. (2013). Lifelong Learning for All & the international platform for Learning Cities. Proceeding of the 8th ITU Symposium on ICTs, the Environment and Climate Change, Turin, Italy.
53
- Yang, J. (2012). The development of a globe network of learning cities and a globe learning city index. Copenhagen: UNESCO Institute for Life Long Learning.
54
- Yang, J., & Valdés-Cotera, R. (2011). Conceptual Evolution and Policy Developments in Lifelong Learning. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
55
- Yanming, H. (2011). Reflections on the value of higher education. In lifelong learning, Jin Yang and Raúl Valdés Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (199-206). Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
56
- Yu, W., & Wang, S. (2011). An Investigation into the Acculturation Strategies of Chinese Students in Germany. Intercultural Communication Studies, 20(2), 190-210.
57
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی شکل شهر و وابستگی به خودرو در شهر جدید مَرن-لَه-وَله ، پاریس (فرانسه)
وابستگی به خودرو یکی از بزرگترین چالشهای شهرهای امروزی است که پیامدهای منفی بسیاری داشته و برای تدوین راهبردهای کارآمد برای خروج از این وضعیت، سنجش شهرها از این زاویه ضروری است. در پژوهش حاضر، که در دسته پژوهشهای کمی و کاربردی قرار دارد، با هدف ارزیابی میزان وابستگی به خودرو، شهر جدید Marne-la-Vallée در شرق پاریس بهعنوان نمونه موردی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از معرفی این شهر و بررسی ادبیات موضوع، بهمنظور تبیین شاخصهایی برای ارزیابی وابستگی به خودرو شش بعد متفاوت شناسایی شدهاند. این شش بعد شامل پیوستگی/پراکندگی بافت شهری، دسترسی به مراکز شهری، حملونقل پایدار، تراکم جمعیتی، خوشهبندی بافت شهری و دسترسی به فضای سبز هستند که در هر یک از این ابعاد پارامترهای متعددی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شدهاند. پس از بررسی موارد ذکر شده در چهار بخش شهر و با مقایسه آنها با سطح میانگین، نتایج ارائه شده نشان میدهد که در این شهر «وابستگی به خودرو» تابعی از فاصله از مرکز اصلی (پاریس) بوده و با دور شدن از مرکز، این شرایط در پنج بعد از شش بعد مورد بررسی، تشدید شده و تئوری ترکیب مفهومی«سه گونه بافت شهری» پیتر نیومن در آن تأیید میگردد.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_787_1283a1286fbce357d666f5bb88f06b0d.pdf
2020-12-21
51
71
10.30480/aup.2020.2390.1455
شکل شهر
پراکندگی شهری
وابستگی به خودرو
حملونقل پایدار
شهر جدید Marne-la-Vallée
محمود
قلعه نویی
m.ghalehnoee@aui.ac.ir
1
دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
- Banister, D. (1992). Energy use, transport and settlement patterns. In M. Breheny (Ed.), Sustainable development and urban form (160-181). London: Pion.
1
- Boarnet, M. G., & Sarmiento, S. (1998). Can land-use policy really affect travel behaviour? A study of the link between non-work travel and land-use characteristics. Urban studies, 35(7), 1155-1169.
2
- Bramley, G., Dempsey, N., Power, S., Brown, C., & Watkins, D. (2009). Social sustainability and urban form: evidence from five British cities. Environment planning A, 41(9), 2125-2142.
3
- Breheny, M. (1992). The compact city: an introduction. Built Environment, 18(4), 240-246.
4
- Breheny, M. (1995). The compact city and transport energy consumption. Transactions of the institute of British Geographers NS, 20(1), 81-101.
5
- Buehler, R., Pucher, J., Gerike, R., & Götschi, T. (2017). Reducing car dependence in the heart of Europe: lessons from Germany, Austria, and Switzerland. Transport reviews, 37(1), 4-28.
6
- Burton, E. (2000). The potential of the compact city for promoting social equity. In K. Williams, E. Burton, & M. Jenks (Eds.), Achieving sustainable urban form (19-29). London and NewYork: Spon Press, Taylor & Trancis Group.
7
- Burton, E., Jenks, M., & Williams, K. (2003). The compact city: a sustainable urban form? London and New York: Spon Press, Taylor & Trancis Group.
8
- Campbell, C. J. (1991). The golden century of oil 1950–2050: the depletion of a resource (Vol. 19). Netherlands: Springer Science & Business Media.
9
- Cao, M., & Hickman, R. (2018). Car dependence and housing affordability: An emerging social deprivation issue in London? Urban studies, 55(10), 2088-2105.
10
- Chen, H., Jia, B., & Lau, S. (2008). Sustainable urban form for Chinese compact cities: Challenges of a rapid urbanized economy. Habitat international, 32(1), 28-40.
11
- Clifton, K., Ewing, R., Knaap, G. J., & Song, Y. (2008). Quantitative analysis of urban form: a multidisciplinary review. Journal of Urbanism, 1(1), 17-45.
12
- Conley, J., & McLaren, A. T. (2009). Car troubles. Critical studies of Automobility Auto-Mobility. Burlington: Ashgate.
13
- Dieleman, F., & Wegener, M. (2004). Compact city and urban sprawl. Built Environment, 30(4), 308-323.
14
- Elkin, T., McLaren, D., & Hillman, M. (1991). Reviving the city: Towards sustainable urban development. London (United Kingdom): Friends of the Earth Trust.
15
- EPA-Marne. (2005). Établissements publics d'aménagement de Marne-la-Vallée; The map of Landuse (Marne-la-Vallée).
16
- Giuliano, G., & Dargay, J. (2006). Car ownership, travel and land use: a comparison of the US and Great Britain. Transportation Research Part A: Policy Practice, 40(2), 106-124.
17
- Green, R. (1996). Not compact cities but sustainable regions. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (143-154). London and NewYork: Routledge.
18
- Guérois, M. (2003). Les formes des villes européennes vues du ciel. Une contribution de l'image CORINE Land cover à la comparaison morphologique des grandes villes d'Europe occidentale. Université Panthéon-Sorbonne-Paris I.
19
- Hillman, M. (1996). In favour of the compact city. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (36-44). London & NewYork: Routledge.
20
- Hong, J., Shen, Q., & Zhang, L. (2014). How do built-environment factors affect travel behavior? A spatial analysis at different geographic scales. Transportation Research Part A: Policy, 41(3), 419-440.
21
- IAURIF. (2006). Institut D’aménagement et D’urbanisme de la Région d’Ile-de-France; Les villes nouvelles, bassins de vie: l’exemple de Marne-la-Vallée. In Note Rapide: Population, Mode de Vie (6).
22
- Imbert, C., Brune, A., & Rozenholc, C. (2011). Les villes nouvelles franciliennes. Un exemple de périphéries urbaines en cours de maturation, 2011/3, 591-602.
23
- INSEE. (2015). Sources statistiques et indicateurs, Recensement de la population, Zone d'emploi de Marne-la-Vallée (1102). L'Institut national de la statistique et des études économiques.
24
- IPR. (2015). Les usages du sol à Marne-la-Vallée.
25
- Kenworthy, J., Newman, P., & Vintila, P. (2013). Housing, transport and urban form. Australia: Australian Govt. Pub. Service.
26
- Knight, C. (1996). Economic and social issues. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (114-121). London & NewYork: Routledge.
27
- Levinson, D. M., & Kumar, A. (1997). Density and the journey to work. Growth change, 28(2), 147-172.
28
- Litman, T. (1999). The costs of automobile dependency. Canada: Victoria Transportation Policy Institute.
29
- Masnavi, M.-R. (2000). The new millennium and the new urban paradigm: the compact city in practice. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (64-73). London and New York: Routledge.
30
- McHarg, I. (1992). Design With Nature. Built Environment, 18(4). doi:10.2307/23288519
31
- McIntosh, J., Trubka, R., Kenworthy, J., & Newman, P. (2014). The role of urban form and transit in city car dependence: Analysis of 26 global cities from 1960 to 2000. Transportation research part D: Transport environment, 33, 95-110.
32
- McLaren, D. (1992). Compact or dispersed? Dilution is no solution. Built Environment, 18(4), 268-284.
33
- Newman, P. (1992). The compact city: an Australian perspective. Built Environment, 18(4), 285-300.
34
- Newman, P. (2001). Forces that Shape Australian Cities. Global Transport Issues, 3, 242-261.
35
- Newman, P., & Kenworthy, J. (1989). Cities and automobile dependence: An international sourcebook. Brookfield: Gower Publishing Co.
36
- Newman, P., & Kenworthy, J. (2006). Urban design to reduce automobile dependence. Opolis, 2(1), 35-52.
37
- Newman, P., Kosonen, L., & Kenworthy, J. (2016). Theory of urban fabrics: Planning the walking, transit/public transport and automobile/motor car cities for reduced car dependency. Town Planning Review, 87(4), 429-458.
38
- Newton, P., Tucker, S., & Ambrose, M. (2000). Housing form, energy use and greenhouse gas emissions. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (74-83). London and New York: Routledge.
39
- Pohlman, R. W. (1989). The Impact of the Car on American Urban Form. OZ, journal of the Kansas State University College of Architecture, Planning, and Design, 11(1), 12-17.
40
- Simmonds, D., & Coombe, D. (2000). The Transport Implications of Alternative. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (121-130). London and New York: Routledge.
41
- Smyth, H. (1996). Running the gauntlet: a compact city within a doughnut of decay. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (87-97). London & NewYork: Routledge.
42
- Stretton, H. (1996). Density, efficiency and equality in Australian cities. The Compact City: A Sustainable Urban Form,45-52.
43
- Thomas, L., & Cousins, W. (1996). The compact city: a successful, desirable and achievable urban form. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (53-65). London and NewYork: Routledge.
44
- van de Coevering, P., & Schwanen, T. (2006). Re-evaluating the impact of urban form on travel patternsin Europe and North-America. Transport policy, 13(3), 229-239.
45
- Van der Valk, A., & Faludi, A. (1997). The Green Heart and the dynamics of doctrine. Netherlands Journal of Housing the Built Environment, 12(1), 57-75.
46
- Williams, K. (1999). Urban intensification policies in England: problems and contradictions. Land Use Policy, 16(3), 167-178.
47
- Williams, K. (2000). Does intensifying cities make them more sustainable. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), Achieving sustainable urban form (30-45). London and New York: Routledge.
48
- Williams, K., Burton, E., & Jenks, M. (1996). Achieving the compact city through intensification: An acceptable option. In E. Burton, M. Jenks, & K. Williams (Eds.), The Compact City: A Sustainable Urban Form (83-96). London and NewYork: Routledge.
49
- Williams, K., Burton, E., & Jenks, M. (2000). Achieving sustainable urban form: an introduction. London and New York: Routledge.
50
- Wright, F. L. (1935). Broadacre City: A new community plan. Architectural Record, 77(4), 243-254.
51
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی برنامههای آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری
برنامه آموزش دوره کارشناسی ارشد معماری در ایران، که از سال ۱۳۷۸ بهصورت ناپیوسته درآمده، از یک سو براساس تجزیه برنامه سابق به دو دوره، و از سوی دیگر تطابق با نظام هماهنگ آموزش و محدودیتهای غالب بر آن، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنظیم شده است. تحولاتی که طی دو دهه گذشته در تنوع تخصصهای مرتبط با معماری، در مقام رشته دانشگاهی و حرفه، رخ داده است و رشد شتابان دانشکدههای معماری با امکانات و تواناییهای بسیار متفاوت، بازنگری در برنامه آموزشی را ناگزیر ساخته است. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی تطبیقی برنامه آموزشی در دانشگاههای معتبر در آمریکا، اروپا، و آسیا، رابطه میان هدفگذاری و برنامه درسی و همچنین ویژگیهای کلی برنامه از نظر طول دوره، نسبت حوزههای مختلف دروس، و ساختار برنامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بررسی و تحلیل شود. این تحقیق از نوع توسعهای است و با رویکرد کیفی به روش تحلیل، تطبیق و استنتاج منطقی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برنامه کارشناسی ارشد معماری در ایران تنها از نظر طول دوره و ساختار کلی با برنامههای آموزشی دانشگاههای معتبر برگزیده قابلمقایسه است اما از نظر کیفیت هدفگذاری، تنوع و ارتباط حوزههای آموزشی، و برخی جزئیات آموزشی دیگر نیازمند بازنگری دقیقتر و تغییرات اساسی منطبق بر ویژگیهای معماری درکشور و منطقه است که میتواند در تدوین برنامههای آموزشی لحاظ شود.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_809_1ddf2d5f40508bb06a9d4087fdc8c1eb.pdf
2020-12-21
73
95
10.30480/aup.2020.2952.1601
آموزش معماری
کارشناسی ارشد
برنامه درسی
محمدرضا
رحیمزاده
m.rahimzadeh@art.ac.ir
1
استادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
افرا
غریب پور
afra.gharibpour@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
آناهیتا
شهپری
a.shahpari@aui.ac.ir
3
دانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
URL-1 https://arch.ethz.ch/en/studium.html
1
URL-2 https://architecture.mit.edu/handbook/undergraduate-students
2
URL-3 https://architecture.mit.edu/overview/undergraduate-degrees
3
URL-4 https://ethz.ch/en/studies/prospective-bachelors-degree-students/bachelors-degree- programmes/architecture-and-civil-engineering/architecture.html
4
URL-5 http://catalog.mit.edu/mit/undergraduate-education/general-institute-requirements/
5
URL-6 https://prog.msrt.ir/fa/grid/
6
URL-7 https://www.arch.ethz.ch/en/studium/studienangebot/master-architektur/msc-studienaufbau.html
7
URL-8 https://www.architecture.mit.edu/architecture-and-urbanism/degree/march
8
URL-9 https://www.architecture.mit.edu/sites/architecture.mit.edu/files/
9
URL-10 https://www4.ceda.polimi.it/manifesti/manifesti/controller/
10
URL-11 https://www.forbes.com/2010/08/01/best-colleges-methodology-opinions-colleges-10-ccap.html#58bf06a76a15
11
URL-12 https://www.gsd.harvard.edu/architecture/master-in-architecture-i/
12
URL-13 https://www.gsd.harvard.edu/architecture/master-in-architecture-i/march-i-ap-required-courses/
13
URL-14 https://www.gsd.harvard.edu/architecture/resoureces/march-distributional-elective/
14
URL -15 http://ww.gsd.harvard.edu/ undergraduate-concentratation/courses/
15
URL-16 https://www.mit.edu/about/
16
URL-17 https://www.msa.ac.uk/
17
URL-18 https://www.msa.ac.uk/study/march/
18
URL-19 http://www.nus.edu.sg/nusbulletin/school-of-design-and-environment/undergraduate-education/degree-requirements/b-a-architecture-hons-programme/
19
URL-20 https://www.polimi.it/en/programmes/useful-links-and-resources/italian-education-system/
20
URL -21 https://www.polimi.it/?id=6500&anno=2020&campus=&scuola=&corso=1094&L=1
21
URL-22 https://prog.msrt.ir/fa/grid/
22
URL-23 https://www.registrar.mit.edu/classes-grades-evaluations/schedule-classes
23
URL-24 http://www. Sde.nus. sg/ arch
24
URL-25 https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings/methodology
25
URL-26 https://www.tudelft.nl/en/architecture-and-the-built-environment/about-the-
26
faculty/departments/architecture/
27
URL-27 https://www.tudelft.nl/en/education/programmes/bachelors/bk/bachelor-of- architecture-urbanism-and-building-sciences/curriculum/
28
URL-28 https://www.tudelft.nl/en/education/programmes/masters/architecture-urbanism-and-
29
building-sciences/msc-architecture-urbanism-and-building-sciences/master-
30
tracks/architecture/programme/
31
URL-29 http://www.urapcenter.org/2017/
32
URL-30 https://www.usnews.com/education/best-global-universities/articles/methodology>
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر شکل سقف آتریوم بر دریافت روشنایی داخلی آتریوم در فضاهای آموزشی شهر تبریز
تأمین روشنایی فضای آتریوم با بهرهگیری مناسب از نور روز طبیعی از مواردی است که میبایست در طراحی این نوع از فضا مورد توجه قرار گیرد. نظر به اینکه فرم و ساختار سقف آتریوم میتواند بر نحوه دریافت روشنایی طبیعی فضا تأثیرگذار باشد، مقاله حاضر در پی بررسی تأثیر نوع و شکل سقف آتریوم بر میزان دریافت روشنایی داخلی آن در بناهای آموزشی اقلیم سرد شهر تبریز میباشد. جهت انجام پژوهش، آتریومهای دو طبقه با ابعاد 4*4، 6*6، 8*8 و 10*10 و پنج نوع سقف شامل سقف مسطح با نورگیری از بالا و جانبی، سقف دندانهای، سقف شیبدار یکطرفه و دوطرفه با سطح شیشهخوری 90-50 درصد (با فاصله 10 درصد) طراحی گردید. با استفاده از نرمافزارهای اکوتکت و ردینس مدلهای تحقیق بهینهسازی و میزان نور روز دریافتی، فاکتور نور روز و آتونومی نور روز از اول مهر تا آخر خرداد اندازهگیری گردید. دستاورد تحقیق حاکی از آن است که کمترین میزان نور دریافتی در آتریوم با سقف مسطح با نورگیر جانبی و بیشترین مقدار در آتریوم با سقف شیبدار دوطرفه ایجاد شده است. همچنین در آتریومهای با سقف مسطح (نورگیر از بالا)، سقف دندانهای و سقف شیبدار یکطرفه، ابعاد 6*6 با سطح شیشهخوری 50 درصد و در آتریوم با سقف شیبدار دوطرفه، ابعاد 4*4 با سطح شیشهخوری 90 درصد امکان تأمین مناسب روشنایی طبیعی روز فراهم میگردد. البته میبایست خاطرنشان کرد که نتایج بهدستآمده تنها تحت تأثیر تغییرات شکل سقف، ابعاد پلان آتریوم و سطح شیشهخور سقف بوده و تأثیر سایر عوامل مورد کنکاش قرار نگرفته است.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_836_c8eb66f3a2178b244fcd4f8d4503bafa.pdf
2020-12-21
97
111
10.30480/aup.2020.836
فضای آموزشی
نور روز
آتریوم مرکزی
شکل سقف
شهر تبریز
الهام
تقی پور میزانی
elhamtaghipour92@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
حجت الله
رشیدکلویر
h_rashid@uma.ac.ir
2
استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
LEAD_AUTHOR
حسن
اکبری
h.akbari.arc@gmail.com
3
استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
زارع، فائزه، حیدری، شاهین (1394). طراحی معماری با بهرهگیری از روشنایی طبیعی رویکردی در طراحی کتابخانه برای شهر تهران. هویت شهر،۹(۲۴)، ۵۵-۶۴.
1
عبدلی، سید سجاد، و موسوی، روحالله (1396). بررسی تأثیر تناسبات و شکل آتریومها بر بهینهسازی انرژی در اقلیم سرد و کوهستانی. مجله مهندسی مکانیک، 81، ۲۰۷-۲۱۳.
2
قدیمی، هانیه، و محمودی زرندی، مهناز (۱۳۹۶). بررسی تأثیر شکل سقف آتریوم بر عملکرد حرارتی و تأمین نور روز در مراکز درمانی با پلان گسترده. هفتمین کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار و عمران شهری، اصفهان.
3
قیابکلو، زهرا (1391)، مبانی فیزیک ساختمان 2 (تنظیم شرایط محیطی). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر.
4
قیابکلو، زهرا (1392)، مبانی فیزیک ساختمان 5 (نور روز)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر.
5
کاظمزاده، مرضیه، قبادیان، وحید، و طاهباز، منصوره (1394). آتریوم و روشنایی فضای داخلی ساختمانهای اداری، بررسی تأثیر فرم سقف آتریوم بر دریافت روشنایی داخلی. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 8، ۵۳-۶۱.
6
محمودی زرندی، مهناز (۱۳۹۴). آتریومها و معضلات نورگیرهای مرکزی در معماری امروز ایران. در محمودی، محمد مهدی، آراکلیان، روبن، اسلامی، لیدا، بهداد، پیام، و نوروزی، رضا (ویراستاران)، نور در هنر، معماری و شهرسازی ایران (۹۰-۹۹). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7
میری، مجید، و کمپانی سعید، محسن (1394). طراحی فرایندی جهت نیل به روشنایی طبیعی مناسب برای یک فضای کاری اداری در شهر تهران از طریق محاسبه ابعاد بهینه پنجره، سایبان و عمق مفید اتاق. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 8، ۷۳-۸۹.
8
نصراللهی، نازنین، عبداللهزاده، صفورا، و لیتکوهی، ساناز (1396). بررسی تأثیر آتریوم بر شرایط محیط داخلی، آسایش حرارتی ساکنان و میزان مصرف انرژی در ساختمانهای اداری، نمونه موردی: شهر تهران. معماری و شهرسازی آرمانشهر، ۱۰(۲۱)، 21، ۱۲۵-۱۳۸.
9
- Abdullah, A., & Wang, F. (2012). Design and low energy ventilation solutions for atria in the tropics. Sustainable Cities and Society, 2, 8– 28.
10
- Aldawoud, A. (2013). The influence of the atrium geometry on the building energy performance. Energy and Buildings, 57, 1–5.
11
- Chow, S., Li, D., Lee, E., & Lam, J. (2013). Analysis and prediction of daylighting and energy performance in atrium spaces using daylight-linked lighting controls. Applied Energy, 112, 1016–1024.
12
- Danielski, I., Nair, G., Joelsson, A. & Froling, M. (2016). Heated atrium in multi-storey apartment buildings, a design with potential to enhance energy efficiency and to facilitate social interactions. Building and Environment, 106, 352-364.
13
- Hung, W. Y., & Chow, W. K. (2001). A Review on Architectural Aspects of Atrium Buildings. Architectural Science Review, 44, 285-296.
14
- Lan, W., Qiong, H., Qi, Z., Hong, X., & K.K. Yuen, R. (2017). Role of atrium geometry in building energy consumption: the case of a fully air-conditioned enclosed atrium in Cold Climates, China. Energy and Buildings, 151, 228-241.
15
- Modirrousta, S., & Boostani, H. (2016). Analysis of Atrium Pattern, Trombe Wall and Solar Greenhouse on Energy Efficiency. Procedia Engineering, 145, 1549 – 1556.
16
- Moosavi, L., Mahyuddin, N., Ab Ghafar, N., & Azzam Ismail, M. (2014). Thermal performance of atria: An overview of natural ventilation effective designs. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 34, 654–670.
17
Serra, R. (1998). Chapter 6- Daylighting. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2, 115-155.
18
- Yunus, j., S. h. Ahmad, S., & Zain Ahmed, A. (2010). Analysis of atrium's architectural aspects in office buildings under tropical sky conditions. International Conference on Science and Social Research (CSSR 2010), December 5 - 7. Kuala Lumpur, Malaysia.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تقسیمات هندسی کاربندیهای خاص در زمینههای غیرمتداول (با نگاهی ویژه به تومار میرزا اکبر)
در برخی موارد شکل زمینه کاربندی بهگونهای است که از ترکیب مربع و مستطیل به دست نمیآید. این زمینهها غیرمتداول بوده و به ندرت دیده میشوند. در شرایط خاص، هندسه کاربندی را میتوان بر زمینههای غیرمنتظم هندسی پیادهسازی کرد. کتابها و مقالههای نوشته شده در مورد هندسه انواع کاربندیها همگی بیشتر به شیوه ترسیم کاربندی در زمینههای منتظم و متداول پرداختهاند. کمبود چنین نگاهی در میان بسیاری از مطالعات انجام شده منجر به بررسی چگونگی ترسیم کاربندی در زمینههای غیر متداول و نامنتظم شده است. بدین منظور، در این مقاله پس از تقسیمبندی زمینههای کاربندی، اطلاعات مربوط به نمونههای واقعی در زمینههای غیرمنتظم از طریق مشاهده و برداشت مستقیم میدانی بهدست میآید. سپس نمونههای موجود در تومار میرزا اکبر با مطالعات کتابخانهای ترسیم میشوند. پس از آن، نظام هندسی نمونهها با نرم افزار اتوکد مدلسازی میشوند. هدف تحقیق مشخص کردن هندسه کاربندیها در زمینههای غیرمعمول از منظر شکل پلان زمینه است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند تعداد اضلاع اصلیترین وجه تمایز این کاربندیها از بقیه کاربندیها میباشد. عواملی همچون تعداد اضلاع کاربندی، فواصل اتصال، شکل زمینه و غیره در شیوه ترسیم انواع کاربندیها موثر هستند.
http://aup.journal.art.ac.ir/article_837_d901d54f840ec45b1638d00978034270.pdf
2020-12-21
113
127
10.30480/aup.2020.837
هندسه نظری
کاربندی
زمینههای غیرمتداول
تومار میرزا اکبر
شهرزاد
آئینه چی
ainechi.shahrzad@yahoo.com
1
دکتری مرمت بنا و بافتهای تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفها ن، اصفهان، ایران
AUTHOR
نیما
ولی بیگ
n.valibeig@aui.ac.ir
2
استادیار گروه مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
فرهاد
تهرانی
f-tehrani@sbu.ac.ir
3
دانشیار گروه مرمت و تاریخ معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
آئینهچی، شهرزاد، ولی بیگ، نیما، و تهرانی، فرهاد (1398). مقایسه هندسه و روش ترسیم طاق کاربندی نمونههای مطالعاتی کاربندیهای زمینه 10، 12، 14 و 16. مجله صفه، 29(84) ، 73-91.
1
آئینهچی، شهرزاد، ولی بیگ، نیما، و تهرانی، فرهاد (1398). مطالعه مقایسهای نسبتهای عناصر کاربندی چهارده در گستره شیوههای ترسیم. دو فصلنامه علمی- ترویجی نگارینه هنر اسلامی، 6 (17) ، 34-46.
2
آصفی، مازیار، نژاد ابراهیمی، احد، و امجد محمدی، امیر (1397). ارائه راهکار ترسیمی جهت طراحی نوآورانه کاربندی نمونه مطالعاتی: کاربندیهای بازار تاریخی تبریز. دو فصلنامه علمی- پژوهشی مرمت و معماری ایران، 1(16) ، 1-20.
3
امجد محمدی، امیر (1396). پژوهشی در هندسه کاربندیهای بازار تاریخی تبریز برای کاربست در طراحی سطوح آزاد. پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
4
بزرگمهری، زهره (1385). هندسه در معماری. تهران: میراث فرهنگی کشور و سبحان نور.
5
پیرنیا، محمدکریم (1366). دستنامه معماری اسلامی پیرنیا. تهران: بی نا.
6
پاپادوپولو، آلکساندر (1368). معماری اسلامی (مترجم: حشمت جزنی). تهران: رجاء.
7
پوراحمدی، مجتبی، و سهرابی، مهدی (1398). طراحی کاربندی: مسأله تقسیمبندی زمینه از منظر ریاضی. فصلنامه پژوهش های معماری اسلامی، 7 (2)، 22-40.
8
ریحانی همدانی، حسن، صاحب محمدیان، منصور، افشین مهر، وحید، و بمانیان، محمدرضا (1397). تحلیل ریاضی کاربندیهای ساده معماری ایران.مجله پژوهش های باستان شناسی ایران، 8 (17) ، 201-220.
9
رئیسزاده، مهناز، و مفید، حسین (1374). احیای هنرهای از یادرفته: مبانی معماری سنّتی در ایران به روایت استاد حسین لرزاده (چاپ دوم). تهران: مولی.
10
رئیسی، مهدی، بمانیان، محمد رضا، و تهرانی، فرهاد (1392). بازنگری در مفهوم کاربندی بر مبنای هندسه نظری، عملی و نقش ساختمانی، دو فصلنامه علمی- پژوهش مرمت و معماری ایران، 3 (5)، 33-54.
11
شعرباف، اصغر (1385). گره و کاربندی، سازمان میراث فرهنگی کشور. تهران: سبحان نور.
12
شکیبا، مریم (1395). طراحی معماری حسینیه مبتنی بر تأثیر کاربندی در نظام شکل یابی معماری قاجار کاشان. پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان.
13
صاحب محمدیان، منصور، و فرامرزی، سینا (1390). گونهشناسی و تدوین ساختار هندسی کاربندی در معماری ایران. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 48، 97-109.
14
فرشچی، حمیدرضا، دانایی نیا، احمد، و اشرفی، احمد (1395). نظام هندسی زمینههای رسمی بندی یکپا، برگرفته از دایره محیطی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی مرمت و معماری ایران، 6 (12)، 127-138.
15
گالدیری، اوژن (1378). مرمت گنبدهای آجری، تجربهای از ایران (مترجم: فرهاد تهرانی). مجله صفه، 28، 73 – 77.
16
معماریان، غلامحسین (1394). معماری ایران نیارش (تدوین: هادی صفایی پور). تهران: موسسه فرهنگی هنری نغمه نواندیش.
17
نوایی، کامبیز، و حاجی قاسمی، کامبیز (1390). خشت و خیال: شرح معماری اسلامی ایران. تهران: سروش.
18
نجیب اوغلو، گل رو (1389). هندسه و تزیین در معماری اسلامی (تومار توپکاپی) (مترجم: مهرداد قیومی بید هندی). تهران: روزنه.
19
وبگاه الگو در هنر اسلامی: Https://patterninislamicart.com/drawings-diagrams-analyses/7/mirza-akbar-architectural-scrolls/ma035
20
ویلبر، دونالد (1365). معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان (مترجم: عبدالله فریار). تهران: علمی و فرهنگی.
21
- Ainechi, S. H., Valibeig, N., & Tehrani, F. (2019). Karbandies’ Traditional Construction Technique in Tabriz and Isfahan. International Journal of Architectural Heritage Conservation, Analysis, and Restoration, 14(9), 2-19.
22
- Amjad Mohammadi, A., Asefi, M., & Nejad Ebrahimi, A. (2018(.The Geometrical Regularization for Covering Irregular Bases with Karbandi. Nexus Network Journal, 20 (2), 331–352.
23
- Amjad Mohammadi, A., Nejad Ebrahimi, A., & Shahbazi, Y. (2019). Geometric design of a masonry lattice space dome titled karbandi in Persian architecture. International journal of space structures, 34(1-2), 22-39.
24
- Pour Ahmadi, M. (2014). A Basic Method for Naming Persian Karbandis Using a Set of Numbers. Nexus Network Journal, 16(2), 313-343.
25