%0 Journal Article %T مروری بر تاریخ آموزش معماری داخلی در ایران؛ تغییرات برنامه آموزشی در دوره تکوین %J نامه معماری و شهرسازی %I دانشگاه هنر %Z 2717-1299 %A ضیاءشهابی, نوشین %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 12 %N 24 %P 63-80 %! مروری بر تاریخ آموزش معماری داخلی در ایران؛ تغییرات برنامه آموزشی در دوره تکوین %K تاریخ شفاهی %K معماری داخلی %K آموزش دانشگاهی %K دانشکده هنرهای تزئینی %R 10.30480/aup.2020.721 %X برای تاریخ هر چیز دو وضعیت را می‌توان متصور شد. اول تاریخ به معنی خود گذشته است و دوم تاریخی که مورخ می‌نویسد. سابقۀ آموزش رشته معماری داخلی در ایران از تاریخ در معنای نوشته شده آن محروم است، اما نمی‌توان آن را نابوده گرفت و به امر آموزش سرگرم ماند. بررسی تاریخ آموزش جنبه‌های متفاوتی دارد و شامل دوره‌های زمانی مختلفی می‌شود. مادامی‌که سیر کلی روشن نباشد، تعیین جنبه‌ها و دوره‌های زمانی ناممکن است. در این مقاله تلاش شده است با واکاوی اسناد، به دور از هرگونه نگاه انتقادی و تحلیلی روایت تاریخی منسجمی از آموزش معماری داخلی در ایران بیان و دوره‌های زمانی مختلف آن مشخص گردد. پس از بازیابی سابقه، برنامۀ آموزشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان آموزش در دوره تکوین بررسی شده است. منابع پژوهش ترکیبی از اسناد نوشتاری و شفاهی است. با توجه به آنکه اسناد نوشتاری محدود و پراکنده است و تصویر روشنی از گذشته به دست نمی‌دهد. بازیابی اطلاعات با محوریت اسناد شفاهی میسر بوده و از فنون تاریخ شفاهی بهره گرفته شده است. پس از مرور و جمع‌بندی اسناد مشخص می‌شود که براساس معیار استمرار در آموزش، آموزش معماری داخلی در ایران را می‌توان به دو دوره تکوین و تجدید تقسیم کرد. دوره تکوین خود شامل دو بخش ثبات و بحران می‌شود. برنامه آموزشی در هر یک از دوره‌ها تغییراتی دارد. بیشترین تغییر در زمینۀ درس‌های عمومی دوره کارشناسی صورت گرفته است. %U http://aup.journal.art.ac.ir/article_721_fffd63ee209c3a6471ed80cd0608eebf.pdf