%0 Journal Article %T تحلیل تجارب احیای میراث معماری بر مبنای سنجش میزان رضایتمندی مخاطب مطالعه موردی: تجارب احیا با کاربری اقامتی- گردشگری در بافت تاریخی شهر یزد %J نامه معماری و شهرسازی %I دانشگاه هنر %Z 2717-1299 %A رازقی, علی‌رضا %A هوراندی, بهاره %D 2018 %\ 10/07/2018 %V 10 %N 20 %P 69-84 %! تحلیل تجارب احیای میراث معماری بر مبنای سنجش میزان رضایتمندی مخاطب مطالعه موردی: تجارب احیا با کاربری اقامتی- گردشگری در بافت تاریخی شهر یزد %K میراث معماری %K بافت تاریخی %K یزد %K کیفیت تجارب احیا %K کاربری اقامتی- گردشگری %K رضایتمندی مخاطب %R 10.30480/aup.2018.590 %X بافت تاریخی شهر یزد به‌مثابۀ میراثی شهری واجد آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی است. تاکنون به منظور حفاظت از این میراث فرهنگی، اقدامات متعددی توأم با رویکرد احیا صورت گرفته که به احیای برخی از ابنیۀ این بافت تاریخی به صورت واحدهای اقامتی - گردشگری منجر شده است. ارزیابی کیفیت احیا در این تجارب زمینه‌ساز بستری مناسب جهت ارتقای سطح کیفی فرآیند احیای میراث‌های معماری در نمونه‌های آتی خواهد بود. تحقیق حاضر با این هدف به سنجش کیفیت تجارب احیای میراث معماری با کاربری اقامتی- گردشگری از نگاه کاربران گردشگر پرداخته و مؤلفه‌های کیفی که در تحلیل این تجارب می‌توانند تأثیرگذار باشند را بررسی نموده است. این تحقیق مبتنی بر نگرش‌سنجی بوده است و با استفاده از پرسشگری ساختاریافته از کاربران گردشگر مقیم در 26 نمونۀ شناسایی شده، در دو مقیاس بنا و محیط پیرامونی صورت پذیرفته است. سنجش میزان رضایتمندی کاربران گردشگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر حوزه‌های کیفی احیا به‌عنوان مبنای ارزیابی و شاخصۀ تحلیل کیفیت تجارب در نظر گرفته شده است. بر این اساس، رضایتمندی کاربران گردشگر از کیفیت‌های «فرهنگی و ارزشی»، «تشخص‌بخشی به مخاطب»، «اجتماعی»، «ایمنی و آرامش‌بخشی روانی» و «عملکردی» در احیا در مراتب اول تا پنجم قرار گرفته‌اند. میزان رضایتمندی کلی کاربران گردشگر از احیاهای صورت پذیرفته بیش از 60 درصد و نشان‌دهندۀ موفقیت نسبی احیای میراث معماری با کاربری اقامتی- گردشگری در بافت تاریخی یزد است. %U http://aup.journal.art.ac.ir/article_590_eebb9780d66d3bdfc7c7fd3d12391f39.pdf