%0 Journal Article %T مدل تحلیلی تراکم ساختمانی پایدار (موردپژوهی: منطقه یک شهر ارومیه (محدوده خیابان دانشکده) ) %J نامه معماری و شهرسازی %I دانشگاه هنر %Z 2717-1299 %A پرتوی, پروین %A پژمانفر, سالار %D 2013 %\ 04/09/2013 %V 5 %N 10 %P 47-68 %! مدل تحلیلی تراکم ساختمانی پایدار (موردپژوهی: منطقه یک شهر ارومیه (محدوده خیابان دانشکده) ) %K تراکم ساختمانی %K تراکم پایدار %K مدل تحلیلی %K تحلیل عاملی %K شهر %R 10.30480/aup.2013.119 %X امروزه دستیابی به توسعه پایدار و تراکم ساختمانی مناسب و پایدار در سطح شهرها به منظور ارتقای کیفیت زندگی و بهبود محیط زیست شهری از ضرورت‌های توسعه شهری محسوب می‌شود. توسعه روزافزون جمعیت شهرنشین، محدودیت منابع و لزوم بهره‌وری عقلایی از امکانات موجود، اهمیت توجه به مقوله تراکم در شهرها را دو‌چندان می‌نماید. زیرا تعیین تراکم جمعیتی و ساختمانی از مهمترین ابزارهای شهرسازی در راستای تعادل‌بخشی و ایجاد نظم در سیستم‌های پیچیده شهری است. شناسایی مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر بر تراکم ساختمانی از ابعاد مختلف و کندوکاو در ارتباط متقابل این مؤلفه‌ها با معیارهای توسعه پایدار شهری به منظور تدوین مدل تحلیلی تراکم ساختمانی پایدار و آزمون آن در محدوده مورد مطالعه از اهداف اصلی تحقیق حاضر بوده است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیلی- ارزیابی بوده و جهت تحلیل داده‌ها نیز از تکنیک‌های سوات و تحلیل عاملی استفاده شده است. ارزیابی‌ها و نتایج تحلیل حاکی از آن است که با توجه به متوسط کل تراکم ساختمانی پایدار پیش‌بینی شده، قابلیت افزایش تراکم ساختمانی در محدوده وجود دارد، ولی نکته مهم و قابل توجه توزیع مناسب تراکم ساختمانی در سطح محدوده با در نظر گرفتن مشخصات بخش‌های مختلف منطقه است. همچنین نتایج تحلیل‌ها از همبستگی و تأثیرپذیری بالای تراکم ساختمانی پایدار با مؤلفه‌های اقتصادی و کالبدی حکایت می‌کنند.     %U http://aup.journal.art.ac.ir/article_119_9fd6e1186e3d5008046dd9aa4c1077e8.pdf