@article { author = {Shayan, Hamid Reza}, title = {Architecture in Many Global Word Analytical Study on Relations between Architecture and Cultural Context}, journal = {Journal of Architecture and Urban Planning}, volume = {1}, number = {1}, pages = {129-144}, year = {2008}, publisher = {University of Art}, issn = {2717-1299}, eissn = {2717-1302}, doi = {10.30480/aup.2008.220}, abstract = {Nowadays, globalization pays more attention to regional cultures than before. In addition to dogmatic approaches which interpret globalization as a product of western Imperialism, there are other viewpoints which accept cultural diversity and consider particular regional way of confronting globalization, as “Many Globalization”. Among all cultural issues, architecture as the symbol of culture plays an important role in a cultural perspective to globalization. The interaction between Architecture and culture, defined in human and built-environment relationships, challenges both theoretical and practical field of architecture. To confront this challenge effictively, it is more important to re-identifying both sides of this interaction, namely culture and architecture. Cultural context is represented by architecture. There are movements in the world that support cultural-based theory instead of modern standardized ones to revival sustainable cultural identity. This study, considers to have a deep look at human’s interactions theory, based on content analyzing research method. The suggestion is that if architectural discourse extends on global interaction, cross cultural relationships in science and art fields will be more accessable. The result is drawing a theoretical framework which organizes culture-architecture interaction to represent a new definition of identity and cultural–regional characteristics.  }, keywords = {Many Globalization,Interactions,Culture,Architecture,Identity,Place,Technology}, title_fa = {معمارى در دنیاى چند جهانى تحلیل رابطه میان معمارى و بستر فرهنگى بر اساس دیدگاه تعاملى}, abstract_fa = {چندجهانی شدن، به شرایطی اطلاق می شود که در آن شیوه‌های مختلف مواجهه با موضوع جهانی شدن، در قالب نگرش منطقه‌گرایی و رویکرد جهانی- بومی شدن به رسمیت شناخته می‌شود. در چنین موقعیتی، موضوع شیوة تعامل معماری و فرهنگ، به‌عنوان یکی از جنبه‌های رابطة انسان و محیط مصنوع و با هدف ارتقاء کیفیت آن، چالشی قلمداد می‌گردد که بر حوزة اندیشه و به تبع آن عمل معماری سایه افکنده است. برای مواجهة کارساز با چالش مذکور، بازتعریف دو واژة فرهنگ و معماری  و تبیین ساختار تعاملی آن‌ها در عرصة تفکرات جهانی ضروری است. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل محتوای معنایی و روش تحلیل منطقی، برخی از بسترهای مؤثر برتعاملات میان فرهنگی را با نگاهی ژرفانگر، تحلیل نماید. فرض بر این است که اگر گفتمان معمارانه، در عرصة تعاملات جهانی بر اساس فرهنگ‌های منطقه‌ای و بر اساس تبیین چهار واژة «فرهنگ»، «فناوری»، «هویت» و «مکان» گسترش یابد، روابط میان فرهنگی در سایر حوزه‌های علمی و هنری، با بالندگی بیشتر و مبتنی بر اهداف دست یافتنی‌تر، گسترش خواهند یافت.    }, keywords_fa = {چند جهانى شدن,تعاملات,فرهنگ,معمارى,هویت,مکان,فناورى}, url = {http://aup.journal.art.ac.ir/article_220.html}, eprint = {http://aup.journal.art.ac.ir/article_220_960c7f2ff5b9566eee3f427d76d8e55d.pdf} }